Af-vloot: Suzuki Swift Sport 5 Deurs [2]

suzuki-swift-sport-duurtest-rijtest-2015

Dat hij met een ander kleurtje door het leven gaat hebben we van ongeveer alle daken zitten schreeuwen, maar een echte propere introductie van onze nieuwe duurtester hebben we nog niet gedaan. Daarom is het tijd om - in detail - het nieuwste speelgoed in onze AF-garage voor te stellen. Beklim het podium maar, Swift Sport.

Laat ons beginnen met het begin; waarom een Suzuki Swift Sport? Wel, het antwoord daarop is logischer dan frietjes op vrijdag. Het klein Japannertje schreeuwt namelijk gewoon rijplezier uit en is misschien nog een grotere Autofan dan wijzelf. Er hangt gewoonweg iets plezant rond de Swift Sport. Want waar alle andere Hot Hatches volwassen worden en strijden om de snelste rondetijden blijft de Sport in zijn pubertijd hangen waar onderbroekenlol de plak zwaait. Hebben we al gezegd dat 'ie plezant is?

Opgegroeid

Desalniettemin zijn de jaren van verstand iets of wat tot bij de kruin van de Swift Sport geraakt, want sinds kort valt hij ook als vijfdeurs te bestellen. Praktischer voor vaders met jonge kinderen of mensen die überhaupt hun vrienden te vriend willen houden. Ook sympathiek van Suzuki is dat er sinds het nieuwe model (gelanceerd in 2013/ 2014) zeven airbags standaard in de Sport zitten evenals ESP.

suzuki-swift-sport-duurtest-rijtest-2015

Toch is het niet al veiligheid dat de klok slaat, want de Japanners waren ook bezorgd over de CO2-uitstoot van de kleine rakker. Het resultaat is dat ze die uitstoot tegenover de vorige generatie wisten terug te dringen van 175 g/km naar 147 g/km. Niet dat je daar om maalt als eigenaar. Wel belangrijker is dat ze dat getal deels halen door het installeren van een zesbak. Met die zesde versnelling ga je alvast blij zijn op de autostrade.

Gemakkelijke motor

Die zesbak zit gekoppeld aan een 1.6-liter viercilinder benzine. Specifiek gaat het over de M16A-motor van Suzuki. Een torretje dat gebruik maakt van een distributieketting (in plaats van een riem), variabele kleppentiming en multipoint-injectie. Als je daarbij nog eens optelt dat er geen turbo's aanwezig zijn, dan besef je al snel dat het blok vooral bulletproof lijkt gemaakt te zijn.

suzuki-swift-sport-duurtest-rijtest-2015

Het resultaat uit zich alvast in de 136 pk aan 6.900 tpm (lees: aan de rode lijn) en het 160 Nm aan koppel dat beschikbaar is vanaf 4.400 tpm. Gevolg is dat je best wel wat toeren moet maken om vooruit te geraken in de Swift Sport. Ons hoor je ons daar alvast niet over klagen.

Japanse 205 GTI

Met die pk- en koppelcijfers lijkt het karretje niet snel - en dat is het ook eigenlijk helemaal niet -, maar met een leeggewicht van 1.045 kilogram (met alle opties aangevinkt trouwens) moeten we er geen tekening bij maken dat het best vlot vooruit gaat. Sprintje naar de honderd leg je af in 8,7 hoogtoerige seconden en de topsnelheid piekt op 195 km/u.

suzuki-swift-sport-duurtest-rijtest-2015

Niet dat je streeft naar die snelheid, met de Swift Sport moet je vooral leute halen op de binnenwegen. Daarvoor heeft hij ook al de juiste ingrediënten. Want met een hydraulische stuurbekrachtiging, macpherson veerpoot vooraan en schrijfremmen rondom deelt het karretje best veel genen met de Peugeot 205 GTI. Zeker geen slecht gezelschap om in te vertoeven.

suzuki-swift-sport-duurtest-rijtest-2015

Gegevens
Kilometerstand: 4077
Gereden kilometers: 972
Verbruik: 6,3 l/100km
Opmerking: De koffer slikt net Zuid-Koreanen van 48-duim

LEES HIER DEEL 1

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
JanMijnBotte 11:54
afbeelding van JanMijnBotte

Ik heb ook nog overwogen om deze rakker te kopen.
Omdat die te klein was heb ik ervoor gepast, maar dat was ook het enigste nadeel voor mij!
Als onze Micra aan vervanging toe is, komt er zo eentje in de plaats!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws