De Ibiza zit in de winter van zijn carrière en krijgt gepast afscheid in de vorm van een opgefriste Cupra-variant. Voortaan met een 1.8 liter-benzine, maar liefst 192 pk én een handbak. Start de motoren!
De pre-facelift Ibiza Cupra had te kampen met één van de slechtste motoren uit de Volkswagenstal in lange tijd. De 1.4 met turbo- en supercharger dronk namelijk olie als een malle en had nogal eens de neiging om kaput te gaan. Volkswagen besloot de evenzeer met die motor uitgeruste Polo GTI daardoor uit te rusten met een 1.8 TSI en neemt gelukkig ook die stap bij de Ibiza Cupra.
Het blok, een 1.8 liter drukgevoede viercilinder, pompt het tot 192 pk en 320 Nm. Een serieuze upgrade tegenover de 180 pk en 250 Nm van voordien. Dat zou je ook moeten voelen, want het kleintje sprint 3 tienden sneller naar de honderd (6,7 seconden) en topt op 235 km/u. Ondanks de gegroeide motor en extra pepers zou het normverbruik op 6 l/100 km moeten liggen. Voordien was dat 5,9 l/100 km.
Ontvang hier de officiële digitale brochure van deze Seat
Adaptieve ophanging en manueel roeren
Seat stopt trouwens niet na de harttransplantatie. De Spanjaarden lijken namelijk geleerd te hebben van hun succesvolle Leon Cupra en geven diens kleiner broertje nu ook het CUPRA Drive Profile dat niet alleen de respons van de wagen scherper of zachter zet maar ook de ophanging aanpast aan je hooliganistische noden. Tussen de voorwielen huist een elektronisch differentieel (XDS) dat onderstuur tot een minimum moet herleiden.
Verder krijg je standaard bi-xenon koplampen een hill start-systeem, multi-collision brake, een vermoeidheidsdetectie en 17-duims velgen op de opgefriste Cupra. O ja, nog een fijn nieuwtje, er komt ook een einde aan het 'DSG-automaat only' verhaal, want voortaan kan je lekker zelf roeren in de versnellingspot.
't Zit van binnen
Uiterlijk moet je al een tweede blik werpen om te beseffen dat het over een facelift gaat. Binnenin is de evolutie gelukkig een stuk tastbaarder. Het is te zeggen, Seat keek eens goed naar de Leon en besloot een hoop onderdelen daarvan te hergebruiken. Zo kom je voortaan het stuur, instrumentencluster en infotainmentsysteem van die grotere Spanjaard tegen in de kleinere Ibiza.
Dankzij het nieuwe infotainmentysteem, dat het nogal goedkoop ogende exemplaar van de vorige vervangt, krijgt je toegang tot alle hippe technologieën zoals MirrorLink, Apple Car Play en Android Auto om je smartphone te koppelen aan je Hot Hatch. Wees er trouwens snel bij, want volgend jaar krijgt de Ibiza opvolging van een compleet nieuwe generatie.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 22 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden