Officieel: Seat Ibiza Cupra facelift (2015)

seat-ibiza-cupra-2015_07

De Ibiza zit in de winter van zijn carrière en krijgt gepast afscheid in de vorm van een opgefriste Cupra-variant. Voortaan met een 1.8 liter-benzine, maar liefst 192 pk én een handbak. Start de motoren!

De pre-facelift Ibiza Cupra had te kampen met één van de slechtste motoren uit de Volkswagenstal in lange tijd. De 1.4 met turbo- en supercharger dronk namelijk olie als een malle en had nogal eens de neiging om kaput te gaan. Volkswagen besloot de evenzeer met die motor uitgeruste Polo GTI daardoor uit te rusten met een 1.8 TSI en neemt gelukkig ook die stap bij de Ibiza Cupra.

Het blok, een 1.8 liter drukgevoede viercilinder, pompt het tot 192 pk en 320 Nm. Een serieuze upgrade tegenover de 180 pk en 250 Nm van voordien. Dat zou je ook moeten voelen, want het kleintje sprint 3 tienden sneller naar de honderd (6,7 seconden) en topt op 235 km/u. Ondanks de gegroeide motor en extra pepers zou het normverbruik op 6 l/100 km moeten liggen. Voordien was dat 5,9 l/100 km.

Ontvang hier de officiële digitale brochure van deze Seat

 

seat-ibiza-cupra-2015

Adaptieve ophanging en manueel roeren

Seat stopt trouwens niet na de harttransplantatie. De Spanjaarden lijken namelijk geleerd te hebben van hun succesvolle Leon Cupra en geven diens kleiner broertje nu ook het CUPRA Drive Profile dat niet alleen de respons van de wagen scherper of zachter zet maar ook de ophanging aanpast aan je hooliganistische noden. Tussen de voorwielen huist een elektronisch differentieel (XDS) dat onderstuur tot een minimum moet herleiden.

seat-ibiza-cupra-2015

Verder krijg je standaard bi-xenon koplampen een hill start-systeem, multi-collision brake, een vermoeidheidsdetectie en 17-duims velgen op de opgefriste Cupra. O ja, nog een fijn nieuwtje, er komt ook een einde aan het 'DSG-automaat only' verhaal, want voortaan kan je lekker zelf roeren in de versnellingspot.

't Zit van binnen

Uiterlijk moet je al een tweede blik werpen om te beseffen dat het over een facelift gaat. Binnenin is de evolutie gelukkig een stuk tastbaarder. Het is te zeggen, Seat keek eens goed naar de Leon en besloot een hoop onderdelen daarvan te hergebruiken. Zo kom je voortaan het stuur, instrumentencluster en infotainmentsysteem van die grotere Spanjaard tegen in de kleinere Ibiza.

seat-ibiza-cupra-2015

Dankzij het nieuwe infotainmentysteem, dat het nogal goedkoop ogende exemplaar van de vorige vervangt, krijgt je toegang tot alle hippe technologieën zoals MirrorLink, Apple Car Play en Android Auto om je smartphone te koppelen aan je Hot Hatch. Wees er trouwens snel bij, want volgend jaar krijgt de Ibiza opvolging van een compleet nieuwe generatie.

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Wim 13:14
afbeelding van Wim

goed bezig daar in "Spanje"

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws