Moesten we bij de vorige generatie nog tot de facelift wachten voor een ST-variant, dan is de verf van de nieuwe zevende generatie nog niet droog, of de sportieve ST mag zich al aanmelden voor dienstplicht. Waardoor we enkele grote hamvragen kunnen aansnijden.
Lang zullen die hamvragen trouwens niet in de koelkast moeten liggen, want deze vrijdag, 24 februari, zal Ford al de Fiesta ST delen met de wereld. Waardoor we deze week nog alle informatie hebben over de snelste Fiesta van de zevende generatie. De plaagvideo die Ford UK plaatste levert alvast weinig info op. Buiten het feit dat de ST gereden zal worden door vrouwen van BMX-rijders. Ofzoiets.
Wat zien we alvast? Een vijfdeurs. Die was er bij de vorige generatie ook al maar enkel voor de Amerikaanse markt. Misschien heeft Europa deze keer meer geluk en komt er naast de driedeurs dus ook een vijfdeurs te staan (toch wat makkelijker voor jonge ouders met sportieve aspiraties). Daarnaast kunnen we in korte flitsen de styling bekijken. Die siert door afwezigheid. Althans, zo lijkt het toch. Want niets aan het model in de plaagvideo toont extra opsmuk. Waardoor het hier misschien wel gewoon gaat over een gewone Fiesta die even gebruikt werd om de video te schieten.
Dat stuk ham?
Met welke vragen we daardoor achterblijven tot vrijdag? Wel, de eerste werd al aangesneden, want krijgen we nu een vijfdeurs of niet? Misschien de allerbelangrijkste vraag is wat er juist onder de kap komt te liggen. In de nog twee dagen huidige versie is dat een 1.6 viercilinder turbobenzine met 200 pk. Volgens geruchten zou die 1.6 op vakantie mogen en worden ingeruild voor de bekende 1.0 Ecoboost driecilinder. Inderdaad, een driecilinder.
Nog een klein stukje ham om af te sluiten? De aandrijving. Dat de voorwielen werkpootjes van dienst blijven is zo goed als zeker, alleen is de vraag of Ford een sper zal installeren of niet. Aftellen tot vrijdag dus.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 16 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 19 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 22 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 22 uur geleden