Rij-impressie: Hyundai i30 N (2017)

hyundai-i30-n-test

Drie jaar geleden was éne Albert Biermann nog VP Engineering van BMW's M-afdeling. In december 2014 maakte hij de overstap naar Hyundai's ambitieuze N-afdeling. De letter N staat voor Hyundai's R&D centra in Namyang(Korea), de Nürburgring en moet tegelijkertijd ook een chicane uitbeelden. Het is de Koreanen dus menens.

Het is zo menens dat de Belgische invoerder Circuit Zolder koos als locatie voor de perslancering. De ervaren PR-manager van Hyundai doet dat niet zomaar, hij weet waar hij me bezig is. Op papier ziet de i30N er alvast veelbelovend uit. 275 pk, 350 Nm(378 in overboost), een sprintje naar de 100 van amper 6,1 seconden, elektronisch sperdifferentieel, launch control, .... en dat allemaal met 5 jaar garantie.

twee smaken

Helemaal waar is dat niet, de 275 pk en het sper zijn opties. Eigenlijk is het heel simpel, de i30 N komt er in twee smaken. Voor een schappelijke 29.999 euro krijg de de "basis"-versie met 250 pk. Basis is hier redelijk ongepast, want eigenlijk komt die gewoon full-option. Er zit zoveel op dat je de optielijst niet een hoeft na te kijken. Wil je toch dat extraatje, dan is er nog het Perfomance Pack.

Voor 4.000 euro krijg je 25 pk extra, 19" velgen, een smart key, verwarmd stuurwiel, elektrische stoelverstelling(bestuurder) met geheugen, verwarmde stoelen vooraan, lederafwerking, parkeersensoren vooraan, een variabele uitlaat én natuurlijk het elektronische sper(e-LSD system). Verder wordt hij net dat tikkeltje minder praktisch door een stabilisatorstang in de koffer.

hyundai-i30-n-test

rallygenen

De test op Zolder bestond uit drie delen. Eerst was er een ritje op de openbare weg, daarna mochten we een stuk of 7 rondjes op het circuit en tot slot was er een zeer glad behendigheidsparcours. Klinkt vreemd, maar vooral naar het eerste deel was het uitkijken. Rugkrakende hothatches zijn er genoeg en we waren benieuwd of Hyundai eerder het Golf GTI concept heeft gevolgd.

Ondanks dat we met het Performance Pack en de bijhorende 19 inchers onderweg waren bleef onze rug bespaard. De i30 N is niet zo comfortabel al een GTI, maar hij komt dicht in de buurt en uiteraard zijn er nog de iets bravere 18 duims. Vijf modi zijn er in de N: Eco, Normal, Sport, N en N Custom. Voor de Eco modus koop je deze i30 uiteraard niet, wil je het rustig aan doen is de Normal stand perfect. In Sport wordt de gasrepons al iets feller en laat de motor duidelijk van zich horen. De N stand transformeert de i30, het lijkt wel of ze een rallywagengevoel wilde creëren. Hij wordt ook zo luid dat er even schrik was om de decibelnormen rond circuit Zolder te doorbreken. Zo ver kwam het niet, de geblazen tweeliter klinkt eigenlijk best goed.

Op het circuit konden we ongegeneerd de N stand uitproberen. Voor een ongetalenteerde schrijver als deze gaf de i30 N verrassend veel vertrouwen. En als je als circuitleek vertrouwen hebt, heb je plezier. Helemaal plezant was het skidpad naast het circuit. Op een glad oppervlak kan je zelfs een voorwielaangedreven hothatch makkelijk doen oversturen met een ervaring instructeur aan de handrem. Leuke anekdote is dat zelfs onze instructeur met pakweg 30 jaar ervaring de N meerdere keren liet "stilvallen". De bak schakelt super, maar de koppeling is even wennen. Racewagen-gewijs komt hij heel laat en heel plots. Redelijk gênant op de openbare weg, maar we kregen dan toch een beetje eerherstel met de gedachten dat het ook grotere talenten kan overkomen.

hyundai-i30-n-test

Conclusie

Geloof de hype. Of het nu het ritje was rond Zolder, het ritje op Zolder of het ritje naast Zolder, we hadden plezier in de i30 N. Hyundai en rijplezier gebruiken we nu meestal niet in dezelfde zin. In drie jaar tijd heeft Biermann met zijn expertise uit München zowaar een leuk rijdende Hyundai neergezet. Slimme zet van Koreanen want hun N komt van niets naar de top van het segment. Je kan hem zo naast de Golf GTI zetten, en dat met een interessant prijskaartje.

Specificaties

Motor

2.0 turbo benzine, vier-in-lijn

Vermogen

275pk

Koppel

250 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Topsnelheid

250 km/u

Prijs testwagen

€ 33 999.00

Prijs basismodel

€ 29 999.00

0 tot 100 km/u

6.10 sec

CO2-uitstoot

159 g/km

BIV

€ 747.00

Rijtaks

€ 405.17

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Guynokkio Belofstadt 01:19
afbeelding van Guynokkio Belofstadt

Zet maar op mijn oprit, de sleutels mag je in de brievenbus steken.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws