De Japanners bij Mazda houden er niet van om vier jaar te wachten voor een model nieuwe technologie krijgt. Waardoor ze tussen de facelifts door elk jaar de modellen wat bijpunten. Zo ook de CX-5, die nog maar net zijn eerste kaarsje uit heeft geblazen.
Visueel zal je het niet merken maar technisch krijgt de CX-5 serieuze wijzigingen onder de kap dit jaar. Te beginnen met de benzinemotoren. De 2.0 en 2.5 krijgen nieuwe zuigers die het blok soepeler laten lopen en tegelijk voor minder weerstand zorgen. Daarnaast zorgen nieuwe injectoren en een aangepaste kalibratie van de ECU er voor dat het verbruik van beide krachtbronnen zal dalen. Bij de grotere 2.5 gaan ze nog een stap verder want de viercilinder krijgt cilinderuitschakeling. Waardoor bij lichte belasting twee cilinders op rust mogen. Van wat we nu al weten blijft het systeemvermogen voor beide rakkers wel identiek. Specifiek; 160 en 194 pk.
Dat is niet het geval bij de 2.2 turbodiesel. De strafste variant deed het met 175 pk (420 Nm) maar mag het voortaan met 190 pk en 450 Nm doen. Kleine wijzigingen maar een wereld van verschil. Wanneer de hoogtechnologische Skyactiv-X tech naar de CX-5 komt, dat is momenteel nog niet geweten. Maar begin volgende maand - tijdens het autosalon van Genève - zal Mazda alle plannen uit de doeken doen.
Recente reacties
Meer laadpalen en betalen met bankkaart: zo gaat de EU elektrisch rijden stimuleren
Je moet toch helemaal niet hard zoeken naar snelladers waar je kan betalen met bankkaart? Buiten...
Door this 23 uur geleden
BMW X3 preproductie teaser (2024)
Ga jij deze auto dan nog kopen? Want in België ga je deze denk ik bijna niet zien rondrijden....
Door this 1 dag geleden
BMW X3 preproductie teaser (2024)
Oef!! Eindelijk goed nieuws! Model begint te beteren qua aërodynamica en esthetiek en geen full...
Door Emmy Moens 1 dag geleden
Vraag: durf jij nog een dieselwagen kopen?
Idd makker. Toch 1 iemand die het systeem doorheeft. Lees de regering.
Door Jurgen 2 dagen geleden