Begin dit jaar presenteerde Ford in de VS al een opgefriste versie van de Edge, nu komt ook den Europeaan aan zijn trekken. Benzinemotoren maken de oversteek niet, voorin wel een 2-liter diesel die voortaan maximaal 238 pk naar de vier wielen weet te sturen. Pittig, Ford.
Boven de Kuga heeft Ford de Edge, een uit de kluiten gewassen SUV vanuit de Verenigde Staten die het hier op moet nemen tegen gerief zoals de Audi Q7 en Hyundai Santa Fe. In 2015 kwam hij naar ons, in 2018 is er al plaats voor een facelift. Met achter de gegroeide grille en hertekend bumperwerk ook knappe technologie.
Het is te zeggen, de Edge is terug bij de pinken. Zo prijkt er voorin een 2-liter turbodiesel die over 190 pk beschikt. Kijk je eens lief naar Ford, dan schroeven ze een extra turbo op dat blok om 238 pk in je Edge te pompen. De zestrapsautomaat mag naar huis, een nieuw 8-traps exemplaar moet het rijgedrag een serieuze boost geven. Op techvlak profiteert de Edge facelift van een adaptieve cruisecontrol, lane-assist, een uitwijkassistent en gerief zoals een B&O-geluidsysteem.
Zoals gebruikelijk bij Ford valt de Edge te bestellen als Trend,Titanium en Vignale. De ST-uitvoering met 335 pk sterke V6 benzine ontbreekt evenwel. Al maakt Ford dat goed met een ST-Line-uitvoering. Waarbij je alle visuele show van die ST op je Edge krijgt.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 16 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 19 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 22 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 23 uur geleden