Officieel: Lexus ES is je volgende GS (2018)

lexus-es-2018

Na zes succesvolle generaties van de ES aan de overkant van de oceaan vindt Lexus het tijd dat de zevende iteratie van de zakensedan ook in onze contreien zijn kans mag wagen tegen de gevestigde Duitse orde. Waardoor de ES het estafettestokje van de GS over neemt.

IS, GS, LS, dat was jarenlang de opbouw van de zakensedans bij Lexus in West-Europa. Daar komt nu verandering in, want GS wordt ES. Meer dan een naamswijziging, want de ES is al generaties lang zowat de bestverkopende auto van het merk in de VS en andere streken. Waardoor het eigenlijk een meer dan logische beslissing is dat een instituut als de ES nu ook Europa zal betreden. Waarom het nu wel kan?

Wel, dat heeft alles te maken met het nieuwe platform dat Lexus GA-K doopt. Een globale architectuur die ook op Europese noden is geënt. Een derivaat van Toyota's TNGA-platform dat trouwens ook al dienst doet onder de Prius en CH-R en daar hoge ogen wist op te gooien. Het zorgt er alvast voor dat de ES kan profiteren van de modernste technologie die de Toyota-familie tot nog toe bedacht heeft.

Lage vouwlijnen

Voor we ons echter verdiepen in dat tech-kabinet, misschien eerst eens naar het visuele turen. Met z'n 4,9 meter is de ES qua lengte zowat identiek aan de uitgaande GS. Wat wel meteen opvalt is de stevig naar beneden lopende motorkap vooraan. Eén van de paradepaardjes van het nieuwe platform doordat de motor - naar ingenieursnormen - extreem laag in de motorbaai kan geplaatst worden.

lexus-es-2018

Een trend die trouwens verder wordt gezet naar achteren toe, want ook de daklijn neemt een stevige duik richting de koffer. Het staat de Japanner alvast lekker. Het achtersteven is typisch Lexus met de nodige origami-vouwen en desgewenst - lees: F SPORT-trim - met een spoiler op de bips. Ga je voor die sportievere uitvoering, dan verwisselt Lexus ook het smoelwerk vooraan. Verticale spijlen zullen dan plaats maken voor een zwart roosterpatroon. Het is maar waar je op kickt.

Japanse zwaardenmakers

Over 'kicken' gesproken, dat doen we toch echt wel op het interieur. Zijn ze bij Lexus sowieso al niet vies van vakmanschap, dan steken ze in de ES weer een versnelling bij, al zeker in F Sport-uitvoering. Die doet het niet enkel met heerlijk meubilair, het zitwerk wordt ook uitgevoerd in een kleur dat nog het best valt te omschrijven als een metaaltint die je ook gewaar zal worden bij Japanse zwaardenmakers. Krijg je het daar nog niet warm van? Kijk dan maar eens naar de knappe vouwlijnen op de voorste stoelen. Dat, of je zet gewoon de stoelverwarming op natuurlijk.

lexus-es-2018

De boordplank is dan weer herkenbaar Lexus. Waarmee we willen zeggen; compleet anders dan wat we van de Duitsers gewoon zijn. Met drie schermen (head-updisplay, instrumentencluster en infotainmentscherm) die in het gezichtsveld van de chauffeur staan. Het infotainmentscherm is maximaal 12,3-duim groot en valt te bedienen met een touchpad zoals je dat kent op je laptop. Niet altijd even praktisch als een draaiknop maar Lexus zweert er bij, al generaties lang.

Zoals een A6

Goed, tijd om het tech-kabinet nu wel te openen; het GA-K-platform. Om meteen met de deur dat kabinet binnen te vallen, de ES is voortaan voorwielaangedreven. Al heeft dat volgens Lexus weinig invloed op de dynamiek omdat de blokken waarmee ze kunnen bouwen zo hoogtechnologisch zijn dat ze niet moesten inboeten op rijvlak. Denk dan aan blokken zoals hoogwaardig staal, meerarmige achterwielophanging en een V-beugel achter de achterzetels die bij de F Sport hulp krijgen van verstelbare schokdempers.

lexus-es-2018

Het resultaat moet niet enkel een comfortabele of sportieve rit zijn maar vooral een voorspelbaar karakter ten alle tijden. Je weet wel, datgene waar Audi al jaren mee uitpakt op haar eveneens voorwielaangedreven A6... maar dat heb je niet van ons. In tegenstelling tot die A6 doet de ES het uitsluitend (in België) met een hybride-aandrijving. Die ES 300h gebruikt een nieuwe 2.5-liter atmosferische benzinemotor en een compacte elektromotor. Goed voor een systeemvermogen van 218 pk en een normverbruik van 4,7 l/100 km.

LSS+

Tenslotte laat het nieuwe platform ook een plethora een veiligheidssystemen toe. Vangnetten die trouwens volledig standaard zijn in België. Lexus noemt het haar Safety System + en dat systeem omvat nieuwe snufjes zoals noodremhulp dat voortaan ook fietsers kan detecteren en een automatische grootlichtassistent naast de al gekende actieve rijstrookassistent en adaptieve cruisecontrol.

lexus-es-2018

Eind dit jaar verschijnt de nieuwe ES bij je Lexus-dealer. Iemand op zoek naar een exuberant kerstcadeau?

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
jre 15:29
afbeelding van jre

Misschien ben ik te cynisch, maar deze vervanging lijkt me vooral een besparingsoefening. In plaats van een apart achterwielaangedreven platform krijgen we nu een verbouwde Toyota Camry.

Yvesw 08:38
afbeelding van Yvesw

Het is heus 'kostenbesparing' maar vergeet niet dat de LC en LS hetzelfde platform (lees: een derivaat) hebben mét achterwielaandrijving. De mogelijkheid was er dus. Van wat we trouwens in autoland mogen horen zijn ingenieurs van verschillende merken serieus onder de indruk van de nieuwe Camry. Trekken we jouw cynische lijn door, dan is een A8 ook een verbouwde Golf. ;-)

jre 10:48
afbeelding van jre

Volkswagen gaat heel ver in platformdelen, maar die vergelijking gaat gelukkig nog niet op :)

Ik neem het Lexus heus niet kwalijk. Hij ziet er netjes uit en kwalitatief zullen ze wellicht geen steken laten vallen hebben. Ik heb nog met de vorige IS en RX gereden en die maakten indruk door hun stilte en technologie (de RX dan), niet door hun weggedrag.

Hybrid 20:17
afbeelding van Hybrid

Knappe wagen. Jammer dat je Lexus hier niet vaker ziet in het straatbeeld. Ook jammer dat ze geen break aanbieden.

Wim 08:50
afbeelding van Wim

idd, gisteren in het echt gezien, mooi ding

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws