Geen facelift voor de MX-5, wel een technologische opfriskuur. Die pronkt met meer pk's, aanpassingen aan de ophanging én een in de diepte verstelbaar stuurwiel. De rijdersauto nog wat verder fijngeslepen zeg maar.
Na een wat teleurstellende derde generatie sloeg de vierde iteratie van de MX-5 in als een bom. En na drie jaar dienst acht Mazda de tijd rijp om de populaire roadster wat bij te punten. Niet door te zwieren met ander bumperwerk, wel door enkel belangrijke technische veranderingen door te voeren. Aanpassingen die zonder twijfel voortvloeien uit de wensen van MX-5-rijders. Waardoor nog maar eens duidelijk wordt dat Mazda haar MX-5 als een échte rijdersauto ziet.
Beginnen doen we alvast met de krachtbron onder de kap. Of beter; bronnen. Want zowel de 1.5 als de 2-liter gaan anders door het leven. Het gevolg van beide motoren klaar te stomen voor de WLTP-cijfers. In het geval van de 1.5 was er niet al te veel werk nodig, al zal hij een stukje zuiniger voor de dag komen én voortaan beschikken over 132 pk en 152 Nm koppel. Een marginale winst van enkele eenheden maar desalniettemin een winst.
15% meer power, zachtere ophanging
Bij de 2.0 atmosferische viercilinder benzine wordt er zwaarder werk geleverd. Aangepaste zuigers, nieuw cilinderhoofd en een geoptimaliseerde luchtinlaat zorgen voor verbeterde cijfers én een lager gewicht. De cijfers dan? 184 pk en 205 Nm koppel. Piekcijfers die de 'oude cijfers' inruilen (160 pk en 200 Nm). Belangrijker is dat het koppel over de gehele vermogenscurve gestegen is én dat de rode zone verplaatst wordt van 6.800 opm naar 7.500 opm. Zonder twijfel een reactie op tweelingbroer Abarth 124 Spider die stoefte met 170 geblazen pk's.
Om de rijdeigenschappen van de MX-5 naar een hoger plan te tillen monteren de Japanners voortaan zachtere ophangingsbussen achteraan. Die zouden de feedback naar het stuur moeten verbeteren. En nu we het over dat stuur hebben, daar valt misschien wel de strafste update van heel de MX-5 te vinden! Want vanaf dit modeljaar zal je dat stuur voor het eerst in de diepte kunnen verstellen (30 mm). Waardoor een grotere groep chauffeurs een betere zitpositie moet kunnen vinden.
Volgende maand staat de opgefriste MX-5 bij de dealers in Japan, dit najaar zal hij hoogstwaarschijnlijk ons vasteland bereiken. Waardoor alle Europese informatie niet lang meer op zich zal laten wachten.
Recente reacties
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 14 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden