Officieel: BMW 8 Reeks (2018)

bmw-8-reeks-2018_01

Na net geen twintig jaar afwezigheid plakt BMW terug de 8 op de koffer. Die 8 staat synoniem voor een luxueuze GT die niet enkel gemaakt is om kilometers te vreten maar ze met plezier verorberd. Een absolute rijdersauto deze 8 Reeks, volgens BMW.

De alleenheerserij van de Mercedes S-Klasse Coupé is nu echt over en out. Want met de Lexus LC, op til staande Aston Martin DBS Superleggera en deze 8 Reeks heeft het segment een serieuze keuzeboost gekregen. BMW hoopt alvast haar klanten te verleiden door de kaart van rijplezier te trekken. Want de 8 moet niet enkel luxueus zijn, hij moet ook sensationeel hard uit de hoek kunnen komen.

bmw-8-reeks-2018_01

Het is dan ook daarom dat BMW alle varianten samen ontwikkelde met de M8 en M8 GTE racewagen. Waardoor BMW niet spreekt over de op 36-manieren aanpasbare voorstoelen of het geïoniseerd binnenklimaat, wel over een sportuitlaat, sperdifferentieel en een meesturende achteras

GT-lijnen

Valt echter meteen op; dit is een BMW van een leeg velletje papier, zoals de X2. Waardoor je visueel niet kan spreken van een 7 Reeks met twee deuren minder. De 8 Reeks heeft zijn eigen karaktertrekjes met dichtgeknepen koplampen, samengesmolten grille en - laten we niet rond de pot draaien - een set einddempers die je voordien enkel bij een tuninghuis kon gaan halen.

bmw-8-reeks-2018_01

Een best minimalistisch design met een sterk toelopende derrière op deze coupé. Het doel daarvan? De neus een stuk langer en voller laten ogen. Een trucje dat we wel vaker zien bij grote GT's. Ook binnenin oogt de 8 Reeks opvallend sportief. Weinig plaats voor overdreven weelde, wel een cabine met lijnen in lengterichting die je blik naar voren laat leiden. Verder pronkt de 8 met Live Cockpit Professional. Een compleet onsexy naam voor BMW's antwoord op de digitale cockpit van Audi en de MBUX van Mercedes. Waardoor ook deze BMW uitpakt met een compleet digitale interface en uiteraard de daarbij horende snufjes.

Beestig

Een sportwagen dus maar eigenlijk ook niet, want met een leeggewicht dat al snel naar de 1.9 ton neigt is dit eerder een sports grand tourer. Ook al pretendeert BMW dat deze 8 Reeks op haar nieuwste CLAR-structuur staat en gebruik maakt van een lichtgewicht constructie door toepassing van aluminium, magnesium en met koolstofvezel versterkt kunststof.

bmw-8-reeks-2018_01

Gewicht verdoezelen doe je echter nog altijd best met een serieuze grob pk's. Geen gebrek daaraan in de 8 Reeks. Op de +600 pk sterke M8 is het nog even wachten, bij de lancering spreken de Duitsers over de M850i xDrive en 840d xDrive. Twee keer vierwielaandrijving dus. Die eerste, de benzinevariant, maakt gebruik van een 530 pk sterke 4.4-liter V8 die dankzij 750 Nm aan koppel de GT in amper 3,7 seconden naar de honderd doet snellen. Dieselkiezers krijgen een 3-liter zes-in-lijn met 320 pk en 680 Nm. Met die cijfers heeft de zelfontbrander 4,9 seconden nodig om richting de honderd te stuiven.

Meer dan pk's

Die rechtdoorprestaties krijgen bijstand van een plethora aan systemen. Denk aan die vierwielaandrijving en achterwielsturing maar ook 19-duims (!) remmen die verborgen zitten achter 20-duims velgen. Van de M5 leent deze 8 Reeks dan weer het M sperdifferentieel. Uiteraard is er ook een 8-traps-automaat aanwezig. Manueel schakelen, dat zit er niet in.

bmw-8-reeks-2018_01

Al die technologie verbergt BMW achter haar Driving Experience Control-schakelaar. Een indrukwekkende naam voor enkele toetsjes op de middentunnel die toelaten om de 8 Reeks in Sport, Eco Pro en alles daartussen te zetten. Ja, ook een Sport +-setting tekent aanwezig waarbij zo goed als alle hulpmiddelen op vakantie mogen. Of dat echter nodig is in een 2 ton wegende coupé met 530 pk?

Begin van een familie

Geen eenmalig folietje, deze 8 Reeks Coupé want op termijn moet de 8-familie uit maar liefst 3 leden bestaan. Een cabrioversie spreekt voor zich, al mag er ook een 8 Gran Coupé uitkomen. Al die rakkers krijgen ook nog een M-derivaat. Over hybrideversies houdt BMW de lippen stijf op elkaar.

bmw-8-reeks-2018_01

Laatst gepubliceerd

Reacties (8)

Plaats een reactie
Wheelie Naessens 23:05
afbeelding van Wheelie Naessens

Wow, vind hem zeer fraai en qua design zelfs vernieuwend voor BMW

lauw 16:08
afbeelding van lauw

écht verrassend exterieur ? neen
interieur ? neen
Zwaar ? ja
Zou ik deze wagen nemen boven een S AMG coupé ? Neen (zeker niet met de facelift)

Adriaan 20:51
afbeelding van Adriaan

Want een mercedes s amg coupe is natuurlijk absoluut geen zwaargewicht, kucht iets als klinkt zoals 2 ton. En het interieur en exterieur van die mercedes is natuurlijk ook ongelooflijk verrassend...
Ik ben niet echt meer een fan van wat bmw tegenwoordig uitbrengt, ja ik kijk naar u x2, 2 active tourer, 6gt... Maar dit vind ik toch echt wel speciaal, zeker naar bmw normen, waar je een x1 op het kopieer machine zet, en 120% vergroot en een x3 hebt, en 140% voor een x5.

4g63 23:07
afbeelding van 4g63

Deur klikt dan ook als 'n kluisdeur, en alle andere holle ruimten zitten vol gespoten, koetwerkpanelen zijn sterker dan doorsnee. Moet dat? Voor mij niet eigenlijk, omdat het anders kan, met pakweg 500 kilo minder. Kies k deze boven merc? Nee, owv duurzaamheid mss.

kwiepneus 00:45
afbeelding van kwiepneus

De nieuwe Bimmer lijkt goed op de Hyundai Genesis Coupé he!

Wim 16:52
afbeelding van Wim

über coupé waardig, wat een kanjers van een uitlaten wel

Ben Ruh 08:46
afbeelding van Ben Ruh

Als je met zo'n (geile) bak bij de huisarts komt, heeft die direct een diagnose gesteld: mid-life crisis.

vdsmichiel 20:15
afbeelding van vdsmichiel

Ik vind hem prachtige lijnen hebben, typisch BMW en toch vernieuwend. Maar de achterkant oogt veel te druk. Alsof men nog wat van het avantgardistische lijnenspel van de i8 kwijt wou in de neo-elegante coupé …
Of ligt het aan die massieve dubbele uitlaat, die er voor de Chinese markt (en andere nouveaux riches) nog onder moest?

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws