Verrassing: Ook in nieuwe cyclus lopen constructeurs er de kantjes af

wltp-trucje

Met de nieuwe WLTP-cyclus zou het voor eens en altijd gedaan moeten zijn met foutieve uitstootcijfers en het vals spelen van automerken bij de oude manier van testen. En toch hebben constructeurs weer een manier gevonden om de cijfers te manipuleren. Kapoentjes...

Het Nederlandse NRC schreef deze ochtend dat Europese constructeurs al nieuwe manieren gevonden hebben om de uitstootcijfers in de nieuwe testcyclus te manipuleren. Daarbij maken ze gebruik van een zeer simpel hiaat in de wetgeving die de Europese unie oplegt, waardoor het trucje feitelijk niet strafbaar of illegaal is. Wat er nu juist aan de hand is?

Meer voor minder

Uit documenten van de Europese Commissie blijkt dat constructeurs besloten hebben hun uitstoot kunstmatig op te krikken in de nieuwe WLTP-test. Jawel, dat las je goed. Alles heeft er mee te maken dat Europa de merken op heeft gelegd om stelselmatig de uitstoot met procentpunten terug de dringen. Als je dan al van een hoge basis start, dan is het natuurlijk makkelijker om CO2'tjes er af te schaven.

De truc werkt als volgt; Fabrikant X haalt haar automodel door de WLTP-cyclus en vergeet bijvoorbeeld - in het geval van een hybride - de batterij op te laden, het start-stop-systeem aan te zetten of ecologisch te schakelen. Het meetresultaat dat daar uit komt (tot 13% hoger dan feitelijk haalbaar) wordt voorgelegd als "nulmeting" die vanaf 2021 zal gehanteerd worden. Tegen 2025 moet de gehele vloot 15 procent minder uitstoten (lees: alle hulpmiddeltjes terug aanzetten, airco uit), in 2030 gaat het over 30 procent minder CO2-uitstoot.

Niet verboden, wel asociaal

Een praktijk waar Europa in principe niets tegen kan doen, want de nieuwe testcyclus werkt deze manier van werken net in de hand. Automerken hebben dan ook al lang ingecalculeerd dat ze beter de eerste jaren even minder competitieve cijfers voor kunnen leggen om tegen 2025 de doelstellingen te kunnen halen. Asociaal natuurlijk voor het klantenbestand. Want in België betaal je - tot het rekeningrijden - nog steeds taksen gebaseerd op de CO2-uitstoot van de auto. Waardoor je eigenlijk meer zal betalen dan echt nodig.

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
Mathieu 12:35
afbeelding van Mathieu

Europa maakt zichzelf en de auto-industrie kapot.

Mathieu 12:14
afbeelding van Mathieu

Dat vind ik persoonlijk wat te kort door de bocht.
Moet er iets gebeuren aan de uitstoot algemeen? JA
Moet er iets gebeuren aan de uitstoot wereldwijd? JA
Moet dit weer enkel Europa zijn die dit alles oplegt? NEEN.
Zitten de OPEC landen daar voor een groot stuk tussen? JA

Dus, ik zie dit niet als een zwart-wit thema.
Vraag mij af waarom weer Europa zonder de rest vd wereld?
Is bullshit dat wij al onze oude vervuilende wagens naar het buitenland doen, om daar nog jaren met die wagens rond te rijden, terwijl wij hier dure wagens met "alternatieve" aandrijfmogelijkheden die zogezegd groen zijn, moeten kopen.
Zolang de autoconstructeurs in Europa geloven, zullen ze zich blijven ontwikkelen.
Maar ik vind dat alles in een veel te korte tijdspanne moet gebeuren, en dit is ten koste van ons als koper, ten koste van sommige bedrijven en werknemers.
Persoonlijk geloof ik niet in het "elektrische" dus hoop ik op een ander en betaalbaar alternatief.
Dus, ik vind het dan ook logisch dat de autoconstructeurs er de kantjes aflopen.

Koolstofdioxide 12:50
afbeelding van Koolstofdioxide

Het grote probleem is vooral een slechte fiscaliteit.
Een aantal jaar terug werd iedereen een 1.6 diesel opgedrongen, tegenwoordig een 1.0 benzine. Intussen worden producenten met echte zuinige motoren (bv Mazda, Lexus) gesaboteerd door onwetende politici die trappen in de val van start-stop systemen en kleine turbomotoren waarvan het werkelijk verbruik dubbel zo hoog ligt als het opgegeven verbruik.

Dan is er nog het feit dat we straks gascentrales gaan bouwen om zogezegd "carbon-free" met een elektrische auto te kunnen rijden.

andre123 13:01
afbeelding van andre123

ik zie het hele verhaal ook niet zw/w hoor,
maar dat alles veel te snel moet gaan vind ik dikke zever.
al 20 jaar wordt er gepalaverd over milieu en oplossingen...
zoek het maar op,de eerste clio electrich dateert al van de late jaren 90....
20 jaar,korte tijdspanne?
TEGENWERKINGEN EN BOYCOT DOOR DE OLIELOBBY JA
nee ik ben gene groene,ik probeer gewoon rekening te houden met...
als ik dan zoiets lees van als de andere het niet doen ik ook niet.................................

Mathieu 14:46
afbeelding van Mathieu

Ik wou aangeven dat het niet enkel de auto industrie is. Zoals u zelf zegt
Als u mij bedoelt met de zin (als ik dan zoiets lees van als de andere het niet doen ik ook niet....) wil ik aantonen dat ik het moeilijk heb met al de hypocrisie daarrond.
Het moet wereldwijd aangepakt worden.
Wat is het nut van alle vervuilende wagens naar het buitenland te versassen, om hier "groene alternatieven" aan te schaffen?
Er werd misschien 20j gepalaverd, maar nu moet het plots allemaal op korte tijd?
Is zoals de Vlaamse regering, jaren palaveren, en dan 180 punten op 1 nacht behandelen. :-)
En je kan zeggen over elektrisch wat je wil, maar ik heb daar mijn bedenkingen bij.

andre123 20:57
afbeelding van andre123

helemaal niks persoonlijk.
ik heb het alleen moeilijk met het telkens weer terugkomen van ik mag dit niet,ik moet dat,ik ik ik in het algemeen.
gelijk welk voorstel of mening wordt wel door een bepaalde groep afgeschoten onder het mom en de anderen dan.
tuurlijk ga ik ook niet altijd akkoord,maar je moet wel ergens beginnen.
het is je volste recht bedenkingen te hebben,die heb ik soms ook.
40 jaar geleden wou niemand een diesel,een opel rekord 2300 diesel was net een trage traktor,die heel de straat onder rook zette,kijk welke evolutie ze hebben doorgemaakt..........

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws