Tegenwoordig verkoopt Isuzu de D-Max AT35 voor klanten die op zoek zijn naar een wat stoerder voorkomen en dito prestaties. Met de Concept X laat het Japanse merk echter zien hoe ver ze kunnen gaan met de pick-up. Beestig ver lijkt alvast het antwoord.
De pick-upmarkt zit in de lift, waardoor constructeurs en masse met laadbakwagens op de proppen komen. En dan heb je nog merken zoals Isuzu, die eigenlijk enkel en alleen een pick-up aanbieden in onze contreien. Die pick-up heet al sinds jaar en dag de D-Max en de ingenieurs van het Japanse merk kregen laatst een leeg tekenblok om met de meest extreme D-Max ooit op de proppen te komen. Het resultaat is deze D-Max Concept X. Een conceptversie die eerder thuis hoort in Parijs-Dakar dan op de openbare weg.
Visueel vertoont 'ie dan nog wel trekjes met de D-Max en onderhuids mag het ladderchassis dan wel worden gebruikt, technologisch komt deze Concept X serieus anders voor de dag. Denk aan een onafhankelijke ophanging rondom (bye bye bladveren) met achteraan een multilink, 38-duims banden van Toyo en aangepaste dempers. Het resultaat is dat de Concept X 370 milimeter bodemvrijheid krijgt, gekoppeld aan een aan- en afrijhoek van respectievelijk 38,5 en 49,7 graden.
Daarbovenop dropt Isuzu een aangepaste carrosserie die de D-Max een stuk stoerder voor laat komen. Door het wegsnijden van overtollig plaatwerk en ja, ook de twee extra banden achterop helpen een serieus stuk. Het zou natuurlijk knullig zijn om voorin deze concept de petieterige 1.9 viercilinder diesel te laten steken. Waardoor Isuzu grijpt naar haar 3-liter viercilinder (!) turbodiesel. Een blok dat al lang niet meer voldoet aan de nieuwe emissienormen... maar tijdens het einde van de wereld zal dat je worst wezen.
O ja, samen met de D-Max presenteert Isuzu ook een Concept X-versie van de MU-X, het SUV-broertje van de D-Max die verkocht wordt in Australië.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 9 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 12 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 15 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 16 uur geleden