Duotest: Suzuki Swift GTI & Swift Sport (2018)

Suzuki Swift GTI Swift Sport Rijtest

Met de nieuwe generatie Swift Sport zeilt Suzuki verder dan ooit weg van het originele receptuur. Maar wat is dat eigenlijk, dat originele recept? Tijd om de tijdscapsule in te stappen naar 1991 met de nieuwste Swift Sport als geleidehond en de tweede generatie Swift GTi als eindbestemming.

Buiten het tot vandaag nog steeds hoog aangeschreven The Naked Gun 2 1/2 en het heerlijke "I've been thinking about you" van Londonbeat is 1991 een jaar met weinig impact in het grote boek van wereld-gebeurtenissen. Of je moet de uiteindelijke ontmanteling van de Sovjet-Unie als een belangrijk detail zien. In het Japanse Hamamatsu zullen ze alvast niet al te hard wakker hebben gelegen van de status van het communisme, want daar waren ze net klaar met de tweede Swift GTi, een kapitalistisch racebeest.

Gti, 3 onmiskenbare letters

"Sport" en "Swift" zijn twee termen die hand in hand gaan bij Autofans maar eigenlijk was het pas vanaf de vierde generatie dat je van de Swift Sport kon spreken. Daarvoor was het lekker Europees "GTi". Tot groot ongenoegen van Volkswagen trouwens. Al kregen de Duitsers het deksel op de neus in de jaren 90 door de EU-rechtbank in Luxemburg. Suzuki mocht de term GTi gebruiken. Net zoals Peugeot, Mitsubishi en Toyota ook de term mochten hanteren.

Suzuki Swift GTI Swift Sport Rijtest

Waarom Volkswagen zo hard van leer trok tegen Suzuki? Omdat de Swift GTI een verdomd straffe kluif was voor de Golf GTI. Die rakker was in de jaren 90 uitgegroeid tot een referentie... maar ook tot een wat corpulente afspiegeling van de oer-GTI. Want de pk's vlogen dan wel de hoogte in, het gewicht deed dat recht evenredig. Met zijn 150 pk en 180 Nm zette de Golf GTI op cijfervlak dan wel de Swift Gti in zijn onderbroek, met zijn meergewicht van 300 kilogram (1.1 ton) zag je de Duitser liever niet in ondergoed.

100 paarden

Wat die Golf in heel dit verhaal heeft te maken? Wel, rij de nieuwste sportieve Swift even voor. Die zet tegenwoordig gelijkaardige cijfers neer als de Golf GTI MK3... maar werpt nog steeds geen ton in de weegschaal. Waardoor het duidelijk is waarop Suzuki mikt; rijplezier dankzij een laag gewicht, niet dankzij een grob pk's. Het is net dat wat de Swift GTi met Hungarian Job-livrei ook vandaag nog een plezier maakt om te rijden.

Suzuki Swift GTI Swift Sport Rijtest

Want pk's die worden met de jaren minder impressionant. Was ooit 300 pk sportwagenterritorium, dan krijg je dit tegenwoordig in een SUV van Seat. Gewicht, dat is echter een sleutelfactor. Want lichte karretjes, die kom je tegenwoordig niet vaak meer tegen. Amper 810 kilogram werpt de Swift GTi in de strijd. Waardoor zijn 1.3 benzine met 101 pk en 113 Nm koppel een pak pittiger voor de dag komt dan die cijfers initieel zouden uitstralen. Hij is er bijvoorbeeld sneller mee naar de honderd dan die Golf GTI MK3.

Versnellingspookroeren

De Swift GTi smeekt om zich uit te laten wringen tot het laatste streepje op de toerenteller, onder goedkeurend gekraak van de carrosserie. 27 jaar had labeur, het doet wat met een sportieveling. De nieuwe generatie, die maakt wat komaf met het generatielang versnellingspookroeren op zoek naar kracht hoog in de toeren. Met dank aan de turbo op de 1.4-liter benzine. Koppel is voortaan ook aanwezig onderin de toeren en zorgt er voor dat je niet meer op goed geluk aan een inhaalmanoeuvre moet beginnen op de openbare weg - komt 'ie er of komt 'ie er niet?

Suzuki Swift GTI Swift Sport Rijtest

Toegegeven, het haalt wel wat van de charme weg die we leerden kennen bij de laatste iteraties Swift Sport. Waardoor de nieuwe een stuk anoniemer voor de dag komt. Of misschien beter; veel mooier in tred loopt met de concurrentie. Toch hebben we ook positieve woorden in de aanslag. Want het lage gewicht van de nieuwe zorgt er voor dat hij een stuk pittiger aanvoelt dan zijn paspoort zou aangeven en de afstelling van het chassis maakt voor een comfortabele rit. Getuige onze trip met "1-UGX-269" naar Parijs en terug. Aangenaam op de autostrade, nog aangenamer op de binnenwegen en praktisch in het centrum.

Foutloos

Alleen hebben we het daar; "aangenaam", "comfortabel", "in tred"... het zijn termen waarmee de snelste Swiftjes geen naam hebben gemaakt doorheen de jaren. De rode Swift GTi is nog onvervalste fun, de gele Swift Sport business as usual. Waarbij GTi zich laat betrappen op veel onvolmaaktheden (lees: charme) terwijl Sport vooral geen enkele fout wil maken. Hebben ze dan toch allebei gemeen; het zijn beiden geen supersporters want de concurrentie - toen en nu - heeft vaak rapper gerief in de aanbieding.

Suzuki Swift GTI Swift Sport Rijtest

Zo'n nieuwe Swift Sport kost tegenwoordig rond de 20.000 euro (Suzuki zwiert te pas en te onpas vrolijk met kortingen), de Swift GTi kan je in goede staat op de kop tikken voor zo'n 5.000 euro. Veel geld voor een auto uit 1991 misschien maar voor een pienter exemplaar van de Golf GTI uit die periode betaal je net niet het dubbele. De badge, die wil vaak ook wel wat.

Conclusie

In tijden van overregulatie, ecoregels en afnemende interesse is het knap dat Suzuki nog een auto als de Swift Sport neerzet. Al is de nieuwe na jaren weerwerk tegen het establishment toch wat in tred moeten gaan lopen. Nee, de nieuwe Swift Sport heeft niet veel meer gemeen met zijn voorouders maar soms, heel soms, komt er nog een vleugje GTi naar boven. Slechter noch beter, gewoon anders. De perfecte weerspiegeling van onze huidige maatschappij?

Suzuki Swift GTI Swift Sport Rijtest

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws