Zusterbedrijf van Volvo Lynk & Co heeft te kennen gegeven dat het haar productieplannen voor Europa heeft aangepast. Daarbij zullen er initieel geen auto's van het merk van de band gaan rollen in Gent. Een domper voor Volvo Gent natuurlijk.
Een serieuze schouderklop kreeg Volvo Gent dit jaar toen bekend werd dat de productiesite ook in mocht staan voor de bouw van modellen van Lynk & Co. Dat zusterbedrijf van Volvo heeft namelijk grootse plannen in Europa, door auto's als een dienst te gaan verkopen. Alleen heeft het Chinese bedrijf haar doelstellingen al moeten bijstellen. Of iets correcter; haar productieplannen.
Bye bye Gent
Initieel was het namelijk de bedoeling dat vanaf volgend jaar de 01 en 02 van het merk van de band zouden rollen in Gent. Dat idee is nu van de tafel met dank aan de handelsoorlog die woedt tussen de VS en China.
Chinees moederbedrijf Geely heeft namelijk serieus moeten morellen aan de planning wereldwijd om te zorgen dat auto's van Volvo en Lynk & Co niet verzeild geraken in dat robbertje vechten. Zo zal vanaf volgend jaar de S60 niet enkel in de VS maar ook in China worden gebouwd, om zware importtaksen te omzeilen. De eerste modellen van Lynk & Co, die zullen dan weer enkel in China van de band rollen en niet tegelijkertijd in Europa - lees: Gent.
Dure productie?
De exacte reden is daarbij niet gekend al spreekt Lynk & Co van een: "toegenomen macro-economische onzekerheid". Tja, moeilijke woorden om misschien een simpel antwoord te verhullen. Want hoogstwaarschijnlijk is het voor Lynk & Co goedkoper om auto's te bouwen in China en ze dan naar Europa te verschepen dan ze gewoonweg in Europa te bouwen.
Toch is het niet allemaal kommer en kwel voor Volvo Gent. Zo loopt de verkoop van de bij ons geproduceerde XC40 als een trein en - als er geen " macro-economische onzekerheden zijn" - mag Gent ook de gehele toekomstige 40-familie in elkaar gaan schroeven. Denk S40, V40, etc.
Nog even terug naar Lynk & Co; het Chinese zal daadwerkelijk vanaf 2020 neerstrijken in Europa... maar dan wel met "Made in China"-auto's.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 11 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden