Sinds Akio Toyoda aan het roer staat van Toyota borrelen er wat frisse denkpistes binnen het gigantische concern. Een van zijn laatste paradepaardjes is het versimpelen van de hiërarchie binnen het merk om zo beter auto's te kunnen bouwen. Leeftijd en educatie spelen daarbij geen rol meer, wel talent en vaardigheden. Uitzonderlijk voor een Japans bedrijf.
Dat Japanners het altijd net iets anders doen hebben we al meermaals laten vallen. Ook de bedrijfscultuur is er helemaal anders want waar we in België gerust met de baas een praatje kunnen slaan aan de koffiemachine is dat in Japan ongehoord. Rangen en standen zijn er om te respecteren. Tot grote ergernis van Toyota CEO Akio Toyoda, die vanaf 1 januari een nieuwe bedrijfsstructuur uitrolt bij Toyota. Eentje die niet meer is gebouwd op de oude denkpiste waarbij je enkel kan groeien binnen een bedrijf door anciënniteit.
Leeftijd en opleiding als parameter om te bepalen hoe hoog je binnen een bedrijf kan staan moet plaats maken voor puur talent en vaardigheden. Pijlers waar Silicon Valley groot mee is geworden. In realiteit zullen Toyota en zusterbedrijf Lexus een hoop structuurlagen binnen het bedrijf samensmelten om zo sneller beslissingen te kunnen nemen (in plaats van 34 vergaderingen). Het resultaat moet zorgen voor betere auto's en een Toyota dat klaar is voor de overstap van auto's verkopen naar auto's als een dienst.
Geen ontslagen
Krijg je tussen de regels door het gevoel dat het hier gaat om een hoop ontslagen, dan ben je mis. Want hoewel de structuur helemaal door elkaar wordt gehaald hoeft niemand zijn boeltje te pakken. Wel komen verschillende werknemers plots op "dezelfde lijn" te staan. Een start-upmentaliteit waardoor ook jongere werknemers hun zegje krijgen bij de beslissing van het Toyota van de toekomst. Benieuwd wat het effect daarvan gaat zijn op de auto's van de toekomst bij het merk.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 3 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 6 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 9 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 9 uur geleden