Eindelijk: Dit kost de Tesla Model 3 in België (2018)

Tesla Model 3 Belgische prijs

Vijf jaar geleden beloofde Tesla het automotive landschap voorgoed te veranderen met een elektrische sedan voor 35.000 euro die kon wedijveren met een BMW 3 Reeks. De sedan is in België geland, net zoals de uiteindelijke prijs. Hoe betaalbaar de Model 3 nu echt is? Nou...

Moeten we IT'ers en kleine zelfstandigen geloven, dan is de hype rond de Model 3 van Tesla nog steeds real. Gelukkig kunnen we nu ook eindelijk een prijs kleven op de kleinste sedan van het merk. Een auto waarvan Tesla vijf jaar geleden wist te zeggen dat hij in 2016 zou verschijnen met een basisprijs van 35.000 euro. Wat de eerste Belgische klanten - minimaal - zullen betalen voor hun Model 3?

58.800 euro.

Ter verduidelijking; die eerste klanten leggen geld neer voor een Model 3 Long Range, een Model 3 met een accupakket van 74 kWh en twee elektromotoren (AWD). Daarboven staat trouwens nog een Performance-versie met een prijskaartje van 69.700 euro. Die neemt grotendeels de tech over van de Long Range maar weet met zijn vierwielaandrijving in 3,5 seconden naar de honderd te zoeven. De range van de performante versie zit volgens de WLTP-test op 530 km, de Long Range doet het marginaal beter met 544 kilometer.

Was dit niet de betaalbare Tesla?

Een smak geld natuurlijk voor een auto die de laatste vijf jaar de revue passeerde als "Tesla voor het volk", al zal er op termijn natuurlijk nog een basisversie komen. De vraag is echter hoeveel Tesla nog van de prijs zal af weten te prutsen. Eén elektromotor en een kleinere batterij zal die prijs kunnen drukken maar erg ver onder de 50.000 euro zal deze Model 3 niet glijden.

Anderzijds kan je natuurlijk de vraag stellen of Tesla baat heeft bij een auto van onder de 40.000 euro. In dat segment opereren tegenwoordig merken zoals Nissan (Leaf), Hyundai (Kona Electric) en Kia (e-Niro). Waardoor Tesla dus haar eigen segment poogt te creëren met deze Model 3.

Laatst gepubliceerd

Reacties (12)

Plaats een reactie
andre123 19:34
afbeelding van andre123

betaalbaar is voor ieder een ander begrip,
voor mij is dit niet betaalbaar,voor die prijzen koop ik nog steeds 2 electrische die bovendien ook voordeliger zijn in verbruik.
raar eigelijk dat niemand ooit reageert over het verbruik.
anderzijds begrijp ik tesla ook wel,waarom zouden ze goedkoper gaan,ze kunnen nu al niet leveren

Jelledr 23:39
afbeelding van Jelledr

Nu ga ik me echt haasten naar een Tesla center! Wat een bargain! Zelfs goedkoper dan 3 CX-3’tjes!

Jan Vanherweghe 12:39
afbeelding van Jan Vanherweghe

Wraak reclame voor Tesla terwijl er heel wat Europese keuze is. Ja heel wat!

M 21:21
afbeelding van M

Idd Volkswagen brengt wekelijks iets uit op papier en Jaguar en Audi ....... duur en nog zonder opties die gelukkig bij deze merken zeer goedkoop zijn .
Dan zijn er uiteraard de Kona’s , Leaf enz die uiteraard elektrisch zijn ...... en lelijk !
Heb gereden met Zoë , Mercedes B , Audi 3 en nog wat andere elektrische auto’s en uiteraard ook met een Tesla . Geloof me ze zijn er allen nog niet , om nog maar te zwijgen van dat zelfs de super merken die nu 15 jaar (te) later het toneel betreden niet up te daten zijn . Grote flater in deze tijd waar alles oud is na 3 jaar zonder update !

andre123 07:24
afbeelding van andre123

niet iedereen heeft behoefte aan het laatste nieuwe via updates waar vanalles mee kan foutlopen.
al die connectiviteit maakt alles alleen maar ingewikkelder ,storingsgevoeliger,en duurder.
(wagen 3 weken kwijt wegens storing bij update van gps systeem bv,na vervangen touchscreen......)
garantie ja,maar uiteindelijk moet het wel door iemand betaald worden,die garantiegevallen worden uiteindelijk ook ergens in verrekend
vraag maar eens na bij garagisten waar ze de meeste problemen mee hebben.
hou het simpel en het wordt goedkoper.

Jean-Pierre 09:15
afbeelding van Jean-Pierre

Uitleg bij Tesla: Normaal was de prijs rond 35.000€ maar door de taks in Belgie kan het niet anders . Indien dit waar is ! Dank u wel heren ministers.

andre123 10:13
afbeelding van andre123

met alle respect voor de rol die tesla speelt,en al gespeeld heeft,maar............. die taks moet niet alleen tesla betalen he.
normaal was de prijs van audi..............................................
beetje te gemakkelijk niet?

GLENN 10:00
afbeelding van GLENN

Ja en nee. Tesla verkoopt enkel het topmodel op dit moment, dus de prijs is niet enkel zo hoog door taksen. Anderzijds moet er 10% invoerheffing op wagens uit de VS betaald worden en bv niets op wagens uit Zuid Korea (en natuurlijk niets op wagens in EU gebouwd). Dus wel degelijk concurrentieel nadeel. Maar dit zijn EU heffingen, niet strikt Belgisch.

andre123 10:32
afbeelding van andre123

10% op...............is..............................
haha blijven dromen glenn.
zie mijn eerste post,WAAROM ZOUDEN ZE

GLENN 21:10
afbeelding van GLENN

Ik heb nochtans nergens geschreven dat hun 3 plots €35k kost zonder de invoerheffing. Concurrentieel nadeel, meer niet.

andre123 09:40
afbeelding van andre123

wat een wagen kost voor mij,dat is belangrijk,
zonder taksen heb ik totaal geen boodschap aan

VDB 17:20
afbeelding van VDB

De Tesla verbruikt een pak minder dan i Pace en E tron en is even snel of sneller en een pak goedkoper. de 35K is zonder 10% invoerheffing en 21% BTW ...
De e Niro is niet zuiniger en ben ermee gaan rijden, tja dan ga ik toch voor een Model 3 ...

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws