Rijtest: Peugeot 508 GT-Line (2019)

Niet alleen goedverkopende SUV's smeren de boterham bij Peugeot. Er blijft nog altijd een markt voor een traditionele berline. Nuja, traditioneel is iets wat ze bij de 508 niet in de eisenbundel hadden staan.

hatch!

Want voor het eerst in de geschiedenis van Peugeot is hun grote middenklasser een vijfdeurs. Vijfdeurs? Dat zijn toch de boerenversies van de Ford Sierra en de Opel Vectra? Om nog maar te zwijgen over die Passat vijfdeurs die maar niet kon beslissen of hij een break wilde worden? Ja, maar sinds Audi de vijfdeurs tot Sportback verhief en de A5 Sportback gegeerd wild is bij onder andere IT-consultants is de vijfdeurs weer sexy. Zo snel kan het gaan.

Een vijfde deur die scharniert in het dak is echter niet genoeg. De Ford Mondeo en Opel Insignia hadden dat ook en die kan je moeilijk sexy noemen. Het helpt als je een scherp ontwerp met een strakke pennentrek op papier zet. En zo gebeurde bij de Peugeot 508. De nieuwe werd een paar centimeter lager, dankzij onder andere het weglaten van de deurframes. Dat komt ook het imago ten goede, want nu lijkt het nog meer alsof je in een coupé stapt als je de deur opentrekt.

Dat doe je echter niet voordat je de hele santenboetiek aan lichtjes hebt zien afgaan wanneer de de deuren ontgrendelen. De knipperlichten die achtmaal knipperen hebben ze al een paar modelgeneraties lang bij Peugeot/Citroën, op deze 508 is het wat overdreven. De LED-dagrijlichten in slagtandvorm knipperen mee, waardoor je een hele kermisopstelling krijgt. Die je dan nog niet ziet, want meestal ontgrendel je toch door met je hand aan de deur te voelen.

Aan de achterzijde is het iets minder intens en dat is meteen ook de zijde van de 508 die we het liefst zien. De aflopende daklijn loopt uit op een scherpe kofferspoiler, waaronder een zwarte balk de achterlichten - als je wat fantasie hebt zijn het leeuwenklauwen - herbergt. Een pak discreter en zeker in contrast met de witte parelmoerlak van onze testwagen een aanrader.

symfonie

Trek je de frameloze deur achter je dicht, dan zit je in een interieur dat een stukje dynamischer oogt dan je tot nog toe gewoon was van de grotere Peugeots. Je zit lager dan anders en ook het dashboard lijkt lager. Toch zit het dashboard niet zo gek veel lager, het stuur is eerder veel kleiner dan je verwacht. Dat komt de rijdynamiek ten goede volgens Peugeot, het geeft hen ook de gelegenheid om de tellerpartij er boven uit te laten komen, terwijl je bij de concurrentie doorheen je stuur naar de wijzers piept.

Peugeot herintroduceert de knoppen op de middenconsole, nadat ze eerder het rommeltje hadden opgekuist. Vandaag zijn de toetsen logischer opgesteld en passen ze in het interieur. Met wat verbeelding bedien je een piano in het midden van je auto. Een piano met maar zeven toetsen, dat dan weer wel. Die toetsen laten je de menu's voor navigatie, audio, telefoon en dergelijke meer openen, waarna je verder kan op het touchscreen. De zaken die Peugeot aanbiedt zijn hedendaags maar niet uitzonderlijk in het segment. Een rondomrond camera voor het parkeren, een Focal geluidssysteem, een aantal semi-autonome rijhulpsystemen, je vindt ze bij de anderen ook.

gniffel

Onder de kap van onze testwagen zit een diesel. Je zou verwachten dat die zich vanwege alle dieselperikelen van de laatste maanden en jaren ver weg zou stoppen maar toch blijft hij hoorbaar aanwezig. Dat zou een benzinemotor beter doen. Starten doe je met een knop op de middenconsole, al vraagt het een beetje oefening voor je de juiste techniek in de vingers hebt. Snel even duwen? Dan reageert de auto nog niet eens. Je houdt het best wat langer ingedrukt.

En dan mag je gaan rijden. Als je de blikken rondom je negeert, dan is het best genieten in de nieuwe 508. Want kijken doen ze, naar je futuristisch ogende witte kar. Wij rijden de 180 pk sterke BlueHDi, de topmotorisatie in het dieselaanbod van de 508. Peugeot koppelt hem met een achttrapsautomaat, voor meer rijcomfort. Die automaat is trouwens ook een dikke duim waard, want het gaat niet langer om die semiautomatische of gerobotiseerde bakken van destijds, die je tussen 1e en 2e versnelling steevast op een omgekeerde whiplash trakteerden omdat de bak niet op tijd schakelde. Niets daarvan bij deze nieuwe dus, hij schakelt vlot en geruisloos doorheen de verzetten.

Peugeot biedt een aantal rijprogramma's aan waartussen je kan switchen met een tuimelschakelaar. Die wordt wel vlak achter de pook geplaatst, zodat je de ogen van de weg moet halen om te weten of je op de juiste knop duwt. Heb je 'm gevonden, dan kies je tussen "Eco", "Comfort", "Sport" en een setting die je zelf mag instellen. Om eerlijk te zijn voelden wij weinig verschil tussen de vier standen, waarbij we hem al snel in Comfort lieten staan voor onze Belgische wegen, tenzij we iets langer in toeren wilden blijven en Sport selecteerden. Schakelen kan je trouwens zelf, met de paddles achter het stuurwiel.

De dieselmotor zou iets zwaarder door leunen op de weegschaal dan de benzine, maar wij ervoeren geen echte nadelen in de auto zelf op vlak van rijgedrag. Sturen gebeurt vanwege het kleinere stuurwiel vrij direct - je waant je een beetje een rallypiloot. Zet je de schakelaar in Sport, dan rijdt de auto iets dynamischer dan in de andere standen, waarbij het rijgedrag iets meer aanleunt bij de verwachting die het uiterlijk kan scheppen.

Concurrentie genoeg in het segment van de zakelijke berlines. Niet in het minst van de Volkswagen Passat en Renault Talisman. Maar Peugeot wil ook hoger kijken met deze 508, dat laten de afwerking en de zorg voor het design zien. De Audi A5 Sportback is misschien wat hoog gegrepen, de BMW 4 Gran Coupé ook. En bij Kia hebben ze nog die Stinger rondrijden, al is die dan weer een pak dynamischer opgebouwd. Je Peugeot 508 heb je vanaf 29.343 euro, de GT-Line start op een goeie 36.000 euro.

conclusie

Bij het oppikken van de 508 waren we wat sceptisch. Het verleden heeft al vaker uitgewezen dat een flitsend uiterlijk niet gelijk staat aan een schitterende auto. Toch wist Peugeot de verwachtingen die het uiterlijk schiep in te lossen in interieur en rijgedrag. De wagen is niet uitzonderlijk goed - of slecht - maar vormt vooral een contrast met de logge en zelfs kleurloze middenklassers die Peugeot voordien maakte. Strakke bal, Peugeot!

Specificaties

Motor

2.0 turbo diesel, vier-in-lijn

Vermogen

180pk

Koppel

400 Nm

Overbrenging

8-traps automaat

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 505 kg

Topsnelheid

230 km/u

Prijs testwagen

€ 42 200.00

Prijs basismodel

€ 29 343.00

0 tot 100 km/u

8.40 sec

Gemiddeld testverbruik

6.50 L/100km

Min. kofferinhoud

487 L

Max. kofferinhoud

1 537 L

CO2-uitstoot

120 g/km

BIV

€ 727.00

Rijtaks

€ 491.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Jelledr 19:40
afbeelding van Jelledr

Deze stond op het autosalon ook in deze kleur en uitvoering dacht ik.

Vond hem echt wel geslaagd. Buiten het interieur met wat mindere puntjes is deze wagen toch wel een pareltje. Goeie zet van Peugeot.

Zeker in deze kleur mag hij echt gezien worden.

Jimmy 11:19
afbeelding van Jimmy

Mooie auto om naar te kijken. Kunnen we als Autofan alleen maar tevreden mee zijn denk ik.

Ver Ray 07:47
afbeelding van Ver Ray

Mooi mooi, toch nog even wachten op de SW versie, is de releasedatum hiervan al gekend?

MV 08:44
afbeelding van MV

Heb nu zo een nieuwe 508 in het rood sinds enkele weken.Het is echt top om ermee te rijden en hij is ook mooi.
Mijn vorige 2 wagens waren Audi a5 en BMW 520

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws