Sinds 2014 rolt de Ford Mondeo op onze Europese wegen. Met meer dan vier jaar op de teller is het dus tijd voor een opfrisbeurt. Die facelift wil de spotlight wat meer op de hybrideversie van de middenklasser zetten. Want jawel, er is een Mondeo hybride. Tegenwoordig zowel in sedan- als stationwagenvorm!
De man in de straat zal er niet veel last van ondervinden maar de levensloop van de huidige generatie Mondeo is best wel een soep. Zo kreeg het Amerikaanse derivaat (de Fusion) die in 2012 werd gelanceerd al een facelift in 2016 en nog eentje in 2018. De Europese variant die pas in 2014 de oversteek maakte (door productievertragingen met de sluiting van Ford Genk) mag nu in 2019 aan de facelift. Waardoor we in Europa niet meer achter lopen op Amerika.
Sierlijke V
Uiterlijk alvast wat je verwacht van een facelift op deze Europese Mondeo. Nieuwe bumpers rondom, achterlichten met LED-technologie en een extra streepje chroom. Iets opvallender is de hertekende grille die de Mondeo daardoor beter in tred laat lopen met de Fiesta en Focus. De top-uitvoering, Vignale, krijgt de sierlijke "V-tjes" in zijn grille gedrapeerd.
Binnenin nog geen scherm bovenop het dashboard, wel een nieuwe versnellingspook. Toch in het geval van de 8-trapsautomaat bij de diesel. Opteer je daar voor, dan krijg je een draaiknop op de middentunnel zoals bij Jaguar. Nieuwe lijnen of materiaalkeuzes? Nee en ja. Want nieuwe materialen tekenen present maar visueel houdt Ford het zeer braaf bij deze facelift. Het zou zo een Duitse facelift kunnen zijn.
Hybrid
Extra onderstreep door de focus op technologie. Dan hebben we het niet enkel over de adaptieve cruisecontrole met file-assistent en automatische snelheidsaanpassing, wel over de hybride-tech in de Mondeo. Die kon je al krijgen in de sedanversies maar komt nu ook naar de stationwagen. Die aandrijving gebruikt een 2-liter benzine en een elektromotor die zijn kracht haalt uit een accu van 1,4 kWh. Het verbruik van de Mondeo Wagon Hybrid zakt daardoor naar 4,4 l/100 km. Bij de sedan gaat het zelfs over 4,2 l/100 km.
Wil je zo'n Mondeo Hybrid? Dan moet je wel voor de Titanium- of Vignale-uitvoering gaan. De hoogste uitvoeringen zeg maar. Naast de hybrideversie kan je uiteraard de Mondeo verkrijgen met een rits klassieke benzine- en dieselmotoren. De Mondeo Clipper Hybrid kost minimaal € 38.085 euro.
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 21 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden