Krijgt de shooting brake-versie van de Panamera nog de zwierige Sport Turismo-term opgeplakt. Dan luistert de coupéversie van de Cayenne gewoonweg naar Cayenne Coupé. De meest atletische der Cayennes is geboren, aldus Porsche.
Het zat er geruime tijd aan te komen en het doek is gevallen; de Cayenne kan je voortaan ook als coupé krijgen. Daarmee heeft Porsche aan antwoord klaar voor de BMW X6, Mercedes GLE Coupé, Audi Q8 en Lamborghini Urus. Niet toevallig deelt de Cayenne zijn fundamenten met die laatste twee rakkers. Waardoor dit dus in principe Porsches visie is op die Lambo Urus.
Double bubble
Uiterlijk herken je de Coupé-versie van de Cayenne aan de, je raadt het nooit, sterker aflopende daklijn. Desgewenst kan je dat dak krijgen in koolstofvezel waarbij je een "Double Bubble" krijgt in het dakdesign. Deels voor de sier, een heel klein beetje voor de hoofdruimte. Over die hoofdruimte gesproken, Porsche besloot de achterbank 3 centimeter lager te plaatsen dan in de reguliere Cayenne om ook de inzittenden achteraan nog comfortabel plaats te bieden.
Maar laat ons eerst nog terug naar het design gaan. Porsche hangt namelijk een uitklapbare spoiler achter de aflopende koffer. Niet bovenop de klep zoals we gewoon zijn bij SUV's, wel onder de achterruit. Speciaal, laat het ons daar op houden. De Duitsers laten trouwens de achterzijde 1.8 centimeter breder uitvallen. Om de coupé-allures te accentueren.
Pijn lijden
Hoe het binnen vertoeven is? Porsche monteert standaard een glazen panoramisch dak (voor als je die carbon "bubble" niet hoeft). Voorin krijg je uit één deel opgetrokken sportstoelen, achteraan krijg je eveneens twee aparte stoelen. Al is een reguliere bank zonder meerprijs beschikbaar.
Wie mooi wil zijn moet pijn lijden. Wat is het verdict bij de Cayenne Coupé? 155 liter. Dat moet je inboeten als je voor de coupéversie gaat. Want de bagageruimte in de koffer slinkt van 770 liter naar 625 stuks. We sturen je graag door naar onze test van de Audi Q8 om je te vertellen hoe we daar over denken.
Opcentiemen
Minder ruimte, daar hangt zoals bij al deze coupé-suv's een hoger prijskaartje aan vast. Zo'n 10.000 euro meer zal je moeten betalen voor de Cayenne Coupé met 3-liter V6. Waardoor de prijs op 87.000 euro komt te liggen.
Voor de machtige Turbo-variant met 550 pk sterke 4-liter V8 moet je evenwel maar 8.000 euro opleggen tegenover de reguliere Cayenne. Al is de instapprijs van net geen 151.000 euro al geen doetje. Belangrijk voor de zelfstandige: ook van deze Cayenne Coupé komen er plug-inhybrideversies op de markt. Daarop is het evenwel nog even wachten.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 16 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 19 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 22 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 22 uur geleden