Rijtest: Hyundai Nexo Fuel Cell (2019)

Rijtest: Hyundai Nexo Fuel Cell (2019)

Schol! Bij Hyundai geloven ze in waterstof. En daarom lanceren ze deze Nexo Fuel Cell, als alternatief voor de elektrische SUV's die vandaag onze markt overspoelen. Een storm in een glas water, of een valabel alternatief?

Hyundai experimenteert al langer met waterstof, net zoals Japanse concurrent Toyota. Bij Hyundai reed eerder al de iX35 Fuel Cell op kleine schaal rond. Deze Nexo krijgt echter een volwaardige plaats in het gamma.

tournee minerale

Hyundai zorgt er alvast voor dat het genoeg water mee kan zeulen. De Nexo krijgt en SUV-opbouw en kan op die manier ook 3 waterstoftanks herbergen zonder dat het veel effect heft op de bagageruimte. Het interieur is iet of wat futuristisch opgebouwd, al voelt het toch herkenbaar aan, mede omdat de interface voor de CVT-bak hetzelfde is als in de Kona EV. Het tweespakig stuur ligt goed in de hand en Hyundai deed haar best om de harde plastics uit het zicht van de gebruiker te houden. Het is dan ook de verzameling knopjes op de middentunnel die de aandacht trekt, hoewel alles netjes in groepen werd verdeeld.

Rijtest: Hyundai Nexo Fuel Cell (2019)

De Hyundai Nexo bezit een langere wielbasis dan de Santa Fe. Daardoor is er achterin ruim plek voor drie inzittenden, het lichte interieur zorgt voor een fijn gevoel wanneer je instapt.

elektrobuffer

Dat je met een Fuel Cell onderweg bent, wordt alleen duidelijk als je tankt of wanneer je doorheen de menu's op de middentunnel gaat. Een centrale waterstofkrachtcentrale is in staat om waterstof om te zetten naar elektriciteit, die in de batterij wordt opgeslagen en wordt aangesproken wanneer nodig. Die accu is ook een buffer, voor wanneer de waterstof niet snel genoeg kan worden omgezet, bij grote acceleratie bijvoorbeeld. De waterstof tank je in een paar minuten bij het waterstoftankstation en sla je zoals gezegd op in drie tanks, die koolstofvezelversterkt zijn. De druk bij waterstof ligt namelijk hoger dan bij pakweg CNG.

Rijtest: Hyundai Nexo Fuel Cell (2019)

afstand houden

Qua rijgedrag voelt de Nexo afstandelijk. Het lijkt alsof de wagen niet graag de feedback van de wielen met de bestuurder deelt. Het stuurwiel voelt dan ook wat vaag en de hele auto is op comfort gericht, om langere afstanden te rijden. Dat zit ook een stuk in zijn gewicht, hoewel hij even zwaar is als een Santa Fe, ondanks zijn extra waterstoftanks en accu.

Maar Hyundai biedt een hele hoop snufjes die de bestuurder bezig houden en die de mond laten openvallen van iedereen die voor het eerst een Nexo bestuurt. Zo houden camera's mee in de gaten wat er achter de wagen gebeurt en zodra je je richtingaanwijzer opzet, krijg je het beeld van je buitenspiegel geprojecteerd tussen de tellers in het instrumentenpaneel. Persoonlijk zouden we dat eerder op het scherm in de middentunnel doen, maar hulpzaam is het zeker en het is een hoger niveau van dodehoekwaarschuwing. Hyundai maakt ook gebruik van Level 2 Autonoom Rijden, simpelweg omdat Level 3 in België niet is goedgekeurd.

Nog een gimmick van de Hyundai Nexo is het valet-parkeren. Leuk om je vrienden te imponeren maar op de tijd dat je het systeem inschakelt, uitstapt en de wagen zelf laat inparkeren heb je de auto al drie keer zelf ingeparkeerd. Om nog maar te zwijgen van de bijna-hartstilstanden die je krijgt wanneer je van buitenaf ziet hoe dicht de auto bij je voor- of achterliggers halt houdt. Sta je te ver, dan stopt het systeem ook.

waar is H2-wally?

De achilleshiel van de Hyundai Nexo zit echter niet bij de auto zelf. Hij zit bij de energielevering. Voorlopig kan je waterstof niet gewoon uit je kraan tappen en in ons land zijn er maar twee tankstations die voorzien in het goedje. Het ene ligt vlakbij Toyota's hoofdkwartier in Zaventem, het andere ligt in Halle en is in handen van DATS24. Het station in Zaventem is ook niet altijd operationeel, dus de range anxiety is high bij deze. Binnenkort wordt er nog een derde waterstofstation geopend onder Antwerpen, al is dat nu nog niet gebeurd.

Rijtest: Hyundai Nexo Fuel Cell (2019)

De Hyundai Nexo staat in de catalogus voor 74.999 euro. Net één euro onder de psychologische grens natuurlijk. Dat is veel geld "voor een Hyundai", al heb je hier wel de technologie van de toekomst tussen de wielen zitten. Koop je er eentje, dan help je mee aan de verdere financiering voor de ontwikkeling van de waterstofaandrijving. Concurrentie in waterstofland is er in België enkel van de Toyota Mirai, maar dat is een berline. Kijk je bij de SUV's dan is de Audi e-tron quattro een concurrent, maar die staat voor veel meer geld -83.591 euro - in de catalogus. Ook de Mercedes EQC is er, aan een gelijkaardige prijs van 79.860 euro.

Rijtest: Hyundai Nexo Fuel Cell (2019)

Mag je vergelijken met een SUV met conventionele verbrandingsmotor? Wij vinden van niet, want de Nexo Fuel Cell heeft zoveel meer technologie aan boord dan die SUV's. Het is dan ook daarom dat pakweg een Hyundai Santa Fe voor 20 a 30.000 minder te kopen is. Maar dan parkeer je natuurlijk niet terwijl je ernaast staat, rij je niet weg met waterstof en kan je niet drinken van het uitlaatresidu.

conclusie

Als het zwakke punt van je wagen in de laadinfrastructuur ligt, dan heb je een goed product. Toch? De Nexo Fuel Cell lijkt ons het product dat beetje bij beetje zal helpen om de ontwikkeling van waterstoftechnologie sneller te laten verlopen. Voorlopig nog onbekend maar wij zien er wel voordelen in. Minder snel gaan tanken of laden dan bij een elektrische wagen, je hebt geen uitlaatgassen. Toch zijn er ook nadelen, want waterstof is duurder dan elektriciteit en het is niet helemaal duidelijk hoeveel energie nodig is om waterstof te produceren.

Specificaties

Motor

elektromotor,

Vermogen

163pk

Koppel

395 Nm

Overbrenging

CVT

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 789 kg

Topsnelheid

177 km/u

Prijs basismodel

€ 74 999.00

Min. kofferinhoud

461 L

Max. kofferinhoud

1 466 L

BIV

€ 0.00

Rijtaks

€ 0.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Lusaka Funeral Association 00:27
afbeelding van Lusaka Funeral Association

Tanken in 5 minuten in plaats van 5 uren. En geen zeldzame grondstoffen nodig voor de batterij. Doorbraak van waterstof gaat er zeker komen ook al is het energetisch rendement minder t.o.v. BEV's

andre123 13:05
afbeelding van andre123

vind je electrisch te duur?dan is dit het zeker.
ik zal wel wachten bij een "tankbeurt"

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws