Net zoals broertje S6 gaat de nieuwe generatie S7 in Europa aan de diesel. De vierdeurscoupé krijgt daardoor maar liefst 700 Nm koppel onder de kap. Gezapig doch pijlsnel kilometers vreten. De modus operandi van Audi's S-modellen.
Eerder vandaag toonden we jullie al de S6 in Berline- en Avant-vorm, nu schijnen we nog even wat licht op de nieuwe generatie S7. Die ruilt zijn 4-liter V8 benzine in voor... een diesel?!
CO2-keuze
Jawel, een diesel. Automerken moeten in Europa tegen 2021 hun CO2-uitstoot drastisch doen dalen en laat nu net diesels veel CO2-vriendelijker zijn dan benzinemotoren. Daarnaast is het idee niet eens zo geheel gek. Want S-modellen van Audi die werden altijd geconcipieerd met het idee dat ze comfortabel kilometers moeten kunnen vreten met de nodige pit onder de kap. Dan is een diesel wederom een voor de hand liggende keuze.
De diesel voorin is dan ook geen agrarisch doetje. Nee, Audi spreekt over een 3-liter V6 met elektrisch aangedreven compressor en 48 Volt boordspanningssysteem. Het resultaat is 349 pk en 700 Nm aan koppel. Via de Quattro-vierwielaandrijving kan de S7 daardoor in 5,1 seconden naar de honderd sprinten. De top ligt op een Duitse 250 km/u. Dorstig? Audi spreekt alvast over een normverbruik van 6,5 l/100 km en een CO2-uitstoot van 170 g/km. Zowat 55 g/km beter dan de S7 met benzine die 'ie vervangt.
Kilometervreter
Een S7, die zal je gaan herkennen aan de typische S-accenten. Het bumperwerk is subtiel pittiger en achteraan zorgen vier einddempers voor het typerende plaatje. Binnenin neemt een zee van luxe de bovenhand op pure sportiviteit. Wil je namelijk kuipstoelen, koolstofvezel en meer vuurwerk, dan wacht je natuurlijk beter op de RS 7.
Nee, deze S7 wil vooral pijlsnel comfortabel kilometers vreten. Lijkt je dat wat, dan zal je met minimaal 85.920 euro over de boeg moeten komen. Deze zomer zullen de eerste gelukkige klanten diesel kunnen tanken in hun nagelnieuwe S7. In Europa althans, want de rest van de wereld krijgt een S7 voorgeschoteld met een 450 pk sterke 2.9-liter V6 benzine vanuit de Audi RS 4.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 23 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden