De kleinste crossover van Peugeot zit in het nieuw. En daarvoor hebben de designers goed naar de 3008 gekeken en lenen de ingenieurs de elektrotechniek van de PSA-groep. Geen vrees, er zijn ook reguliere motoren.
De 2008 komt in het gamma alweer boven de 208 te staan. Net als de nagelnieuwe 208 komt de 2008 er direct als elektrische auto. Daarmee volgt die andere crossover uit de groep; de DS 3 Crossback. Maar de 2008 heeft ook zijn eigenheid.
langere bak
Zo is de 2008 14 centimeter langer en 2 centimeter lager dan zijn voorganger, waardoor Peugeot hem bovenin het B-segment kan positioneren. Hij is in totaal 4,30 meter lang en krijgt een wielbasis van 2,60 meter. De looks passen dan weer bij het hedendaagse Peugeot-gamma. Zo heb je de scherp getekende lichtblokken die doen denken aan de 208, achteraan heb je dan weer een vleugje van de 3008 en ook de 508 mee, dankzij de smalle lichtblokken die dankzij een zwarte strip doorheen de kofferklep verbonden lijken.
klein stuur
Binnenin komt het kleine stuurwiel terug en zien we ook een driedimensioneel instrumentenpaneel. 10 inch is de standaardmaat voor het touchscreen in alle versies behalve het basisniveau. Hetzelfde geldt voor de digitale instrumentenweergave achter het stuur. De basisversie krijgt daar nog een analoog paneel.
Achterin de auto krijg je dankzij de eerder vermelde groei ook wat meer ruimte. Niet alleen de achterbank, maar ook de bagageruimte. Daar kan je 434 liter in kwijt.
start de motoren
Als je het nieuws van de PSA-groep wat volgt, dan is een elektromotor geen echte verrassing. In de Opel Corsa, DS 3 Crossback e-Tense en ook bij broertje 208 al te vinden, is deze e-2008 voorzien van een 136 pk sterke elektromotor. Het accupakket is 50 kWh groot, wat moet resulteren in 310 kilometer rijbereik. Voor de benzinesnuivers is er nog de 100, 130 of 155 pk sterke 1.2 PureTech motor. Dieselen doe je met een 1.5 BlueHDi, voorzien van 100 of 130 pk.
Het is nog wachten tot begin 2020 vooraleer je de 2008 in de showroom kan zien, de e-2008 komt nog een paar maanden later.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 12 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden