Drie Duitse partijen hebben het gehad met ver-SUV-ing van het wagenpark in het land. Want die SUV en crossovers kampen met een hogere CO2-uitstoot en verbruik dan de alternatieven. Via maatregelen willen ze een anti-SUV-beleid op poten zetten.
Het idee komt van drie links partijen in Duitsland. Specifiek gaat het over Die Linke (Extreem links), Die Grünen (groene partij) en de SPD (Sociaaldemocratische Partij). Het trio aan partijen heeft het helemaal gehad met de SUV en de crossover. Dat meldt Der Spiegel alvast. Niet omdat de partijen het koetswerktype niet kunnen smaken, wel omdat die SUV's en crossovers vaak meer vervuilen dan evenwaardige lage alternatieven.
Leasing onder vuur
Hoe de drie partijen de SUV buiten willen pesten? Door te focussen op de leasingmarkt. Zowat 80 procent van de SUV's in Duitsland worden zakelijk gereden. Via een aangepaste aftrekbaarheid en hogere toltarieven moet de SUV fiscaal onaantrekkelijk worden gemaakt. Meer nog, de partijen willen zelfs dat er een jaarlijks SUV-quotum komt dat bepaalt hoeveel SUV's er jaarlijks per land mogen verkocht worden.
Of de partijen zullen slagen in hun opzet? Dat Quotum lijkt ons alvast onbegonnen werk. Het aanpassen van de fiscaliteit is dan weer niet zo gek. Eerder werd ook in België al jacht gemaakt op de "Fake Hybrid", plug-in SUV's met een stekker maar amper elektrische range. Of het echter de taak is van de overheid om te beslissen wat het volk koopt? Dat blijft een moeilijke discussie.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 11 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden