BMW gelooft nog 20 jaar in diesel, maakt brandhout van zonneauto

bmw-diesel

Duitse autobouwer BMW heeft te kennen gegeven dat het de komende 20 tot 30 jaar nog fors gaat investeren in de ontwikkeling van diesel- en benzinemotoren. Daarnaast liet Klaus Fröhlich, opperbaas van ontwikkelingen bij het merk, nog vallen dat de Nederlandse zonneauto van Lightyear One een complete gimmick is.

Bij BMW werken ze fors aan een generatie van elektrische modellen. Alleen zijn ze ook realistisch, want het merk is er van overtuigd dat de EV's de komende jaren tot decennia een minderheidrol zullen spelen in het autolandschap. Zo gelooft BMW dat in het beste geval zo'n 30 procent van de nieuw verkochte auto's tegen 2025 elektrisch zal zijn. Maar dan blijft er natuurlijk nog 70% aan auto over dat nood heeft aan een reguliere verbrandingsmotor.

Nog 30 jaar verbranding

Het is dan ook daarom dat BMW de komende decennia nog zal investeren in de ontwikkeling van verbrandingsmotoren. Zoals de kaarten nu liggen nog 20 jaar voor dieselmotoren en 30 jaar voor benzinemotoren. Al is het nu al duidelijk dat die motoren steeds vaker steun zullen krijgen van elektromotoren. Hybrides, plug-inhybrides en milde hybrides.

BMW V12

Daarenboven laat BMW weten dat het haar 1.5-liter driecilinder turbodiesel (die vooral Mini gebruikt) uit zal faseren. Ook voor de machtige V12 benzine is het binnenkort gedaan. De huidige zes-in-lijn diesel met 4 turbo's mag ook op de schop. Die zal vervangen worden door een minder complex exemplaar met 3 turbo's. Niet dat er een einde komt aan de zescilinder. Want net zoals de V8 zal BMW de komende jaren sterk werken om de zes-in-lijn in het leven te houden. Door elektrohulp te koppelen aan de krachtbronnen.

Scherpe taal voor Lightyear One

Diesel en benzine blijven de komende jaren dus deel uitmaken van het portfolio van BMW. Met dank aan Klaus Fröhlich, de topingenieur bij het merk die geen blad voor de mond neemt. Zo roept de Duitser al langer van hoog en laag dat de EV-hype een... sja... hype is. Ook was de man niet mild voor de Nederlandse Lightyear One die gebruik maakt van zonnepanelen om energie op te wekken. Volgens Fröhlich is dat een complete gimmick, omdat kracht opwekken via zonnepanelen op een auto compleet onrealistisch is: "We hebben het zelf geprobeerd en het is technisch onmogelijk. In het beste geval kan je 1.2 kWh opwekken."

BMW Lightyear one

De man heeft een punt natuurlijk, want als je weet dat elektrische auto's met 10 kWh misschien 40 à 50 kilometer ver geraken, dan is 1.2 kWh bijna verwaarloosbaar. "Er zijn veel start-ups die proberen een auto te maken met zonnepanelen,"¨ gaat Fröhlich verder. *"Maar uiteindelijk zit er toch altijd weer een stekker aan."

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
andre123 07:33
afbeelding van andre123

een hoge pief ,die gaat verkondigen wat er over 20 a 30 jaar gaat gebeuren/te koop zijn?
bmw waarschijnlijk wel,maar of hij er nog rondloopt is wat anders?
kijk maar naar ene gohn,die dacht ook dat hij onfeilbaar was...

Curd 21:14
afbeelding van Curd

BMW, net als de andere twee hoofdrolspelers hebben jaren achterstand op de Japanners, lees Toyota/Lexus die al sinds 1997 met succes hybrides maken die echte hybrides zijn en geen fakehybrides (plugins...). Deze zijn zo geperfectioneerd dat de anderen niet anders kunnen dan vast te houden aan hun traditionele motoren.

PeterN 15:20
afbeelding van PeterN

Als je het zelf maar gelooft jongen.

John1968 20:32
afbeelding van John1968

Beste Curd, u verwart fakehybrides met pluginhybride. Het 1e is een Belgische fiscale klasse ne heeft niets met het oplaadsysteem te maken, het 2e een stekkerhybride dewelke alle Duitse, Koreaanse, Franse en USA constructeurs gebruiken. Nagenoeg Alle BMW & Mercedes hybrides bvb zijn realhybrids, de Toyota's zijn dit niet (fakehybrids)volgens de Belgische fiscus) , dus even opletten met zulke uitspraken want U beweert het omgekeerde

4g63 16:26
afbeelding van 4g63

Japanners hebben nooit geloofd in dieselmotoren in personenwagens, die gebruiken dat enkel voor zwaardere koetsen genre Jeeps, pickups, bestelwagens, beide hebben totaal andere opvattingen over motoren, tegenwoordig iets verbetert maar Japanner is in 1e plaatst niet ontwikkeld op verbruik.
Men ontwikkelde al heel lang elektr/hybride vooraleer er daadwerkelijk iets op de markt kwam. Waar ze vandaag de vruchten van plukken.
Diesel en de voordelen ervan zitten bij ons dan weer ingebakken, met oa verbruikscijfers die de Aziaat niet echt heeft wegens geen overtuiging.
Als we Bosch en de Italiaan die common rail heeft bedacht bijv niet hadden dan waren we hier niet zo ver geraakt.
De grafiekjes die men momenteel maakt zijn in het voordeel van de elektr/hybride wagens dat dan weer wel.

andre123 13:06
afbeelding van andre123

voor of tegen,wat de diesel betreft,
die is in belgie altijd vooral populair geweest door de gunstige fiscale behandeling,
het verbruik is gewoon een extraatje.
kijk maar wat er gebeurt nu de accijnzen(en dus ook de prijzen) gelijk zijn.
japanners hebben nooit geloofd in de diesel vooral omdat voor hen op wereldschaal te afzet te klein is.
wat bosch betreft,die staan dan wel weer mee aan het sjoemelbedje....
het draait zoals altijd maar om 1 ding GELD
zowel voor de klant,de staat, als de fabrikant.......

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws