Het nut van klassieke autosalons wordt al langer in twijfel getrokken door constructeurs over de gehele wereld. Met steeds minder interesse als gevolg. Ook de IAA 2019, het autosalon van Frankfurt, dreigt uit te draaien tot een non-event. Want ongeveer elk niet Duits merk stuurt zijn kat.
Spring even mee terug naar oktober 2018, het autosalon van Parijs opent haar deuren en wat blijkt; maar liefst 14 automerken vonden het niet nodig om er een stand neer te poten (Video). Het was voor het eerst dat het pijnlijk duidelijk werd dat de klassieke vorm van autosalons af heeft gedaan. Dit jaar wordt de fakkel overgedragen naar Frankfurt om een autosalon op poten te zetten en ook daar vallen vooral de afwezigen op.
Not attending
Het gaat dan trouwens niet over kleine nichemerkjes, want ongeveer elk gekend merk ontbreekt wel op een manier. Om je een idee te geven; Renault, Nissan, Dacia en Mitsubishi trekken niet naar Frankfurt. Alfa Romeo, Fiat, Abarth, Maserati en Jeep hebben ook geen zin en het Franse PSA met Peugeot, Citroën, DS en Opel in de cataloog stuurt alleen Opel naar het Duits feestje. Je weet wel, omdat het een Duits merk is.
Suzuki, Toyota, Lexus en Mazda om de Japanse vlag te verdedigen? Nope, not attending. Hetzelfde geld voor Tesla, dat autosalons niet nodig heeft om auto's te verkopen. Volvo, die zijn al langer anti-autosalons en blijven dus in Zweden kleven. Luxemerken genre Aston Martin, Bentley, Rolls-Royce en Ferrari blijven ook weg uit de Messe in Frankfurt. Binnenkort enkel nog het autosalon van Genève en dat van Brussel op de Europese kalender? Het ziet er steeds meer naar uit.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 4 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 4 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 21 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden