Audi kiest design boven kostenbesparing bij ontwikkeling nieuwe A4

audi a4 2022

Audi mag dit jaar dan een facelift van de A4 hebben gelanceerd, het Duitse merk is volop bezig aan diens opvolger. Achter gesloten deuren was er veel te doen rond de fundamenten voor de nieuwe A4. Want elke eurocent moet twee keer omgedraaid worden in de Volkswagen Group na Dieselgate. Toch vond Audi het design belangrijker dan kosten besparen. Zeer on-Duits.

De A4 is Audi's ruggengraat. Want van elke 5 Audi's die er worden verkocht is er eentje een A4. Het is dus een auto waar potentieel gigantisch op kan worden bespaard maar ook eentje die dient als visitekaartje van de ingenieurs. Het zorgt er alvast voor dat er achter gesloten serieus werd gediscussieerd over de nieuwe generatie die tegen 2022 het levenslicht moet zien. Dat bericht alvast Automobile.

MQB of MLB

Onderwerp van die discussie waren de fundamenten van de nieuwe A4. Momenteel rolt de A4 op het zogenaamde MLB-platform. Een chassis dat werd ontwikkeld om motoren in de lengte te plaatsen. Cijfertellers zagen de nieuwe generatie eigenlijk liever gebruik maken van het MQB-platform. Een onderstel dat enkel motoren in de breedte slikt en onder andere wordt gebruikt door de Volkswagen Golf en Audi A3. Dat MQB-chassis zou Audi bijna een miljard euro hebben bespaard bij de ontwikkeling door de goedkopere onderdelen en toebehoren.

Eén probleem echter; de designers waren niet te spreken over die wissel. Want het design van de nieuwe A4 op dat chassis is niet zonder toegevingen. Met meer gedrongen proporties. In simpele termen; de nieuwe A4 op het MQB-platform zou er uit zien als een A3 Berline, terwijl de nieuwe A4 op het MLB platform er uit ziet als een kortere en sportievere A6.

Bij de presentatie van beide voorstellen kreeg de A4 op het MLB-chassis volgens de berichten een staande ovatie. Waardoor designers alsnog de raad van bestuur konden overtuigen om voor de "MLB A4" te gaan. Ook al kost dat initieel bijna een miljard euro meer in ontwikkelingskosten.

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
JRE 10:57
afbeelding van JRE

Ik geloof hier geen snars van. Dat is gewoon een mooi marketingverhaaltje dat opmerkelijk klinkt voor de gespecialiseerde pers. "Audi is Premium! We hebben zelfs een anekdote over de platformen om het te bewijzen".

Als de A4 naar MQB zou gaan, verdwijnt de schaalgrootte van MLB. Dan moet je ook je productielijn aanpassen of de A4 overbrengen naar een MQB fabriek. En wat zullen ze dan doen met de Q5? MLB laat ook permanente vierwielaandrijving toe, wat voor de grotere modellen van Audi wel cruciaal is.

Audi A4 rijders gaan alvast gerustgesteld zijn dat ze niet met een verhulde Skoda Octavia rijden.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws