Het piekpkleine Sloveense sportwagenmerk Tushek toont zich bijzonder ambitieus. Het werkt namelijk aan een plug-in hybride supersporter met 1.340 pk en 1.600 Nm.
Nog nooit van Tushek gehoord? Dan ben je duidelijk geen echte Autofan, want wij hadden het in 2012 al eens over dit sportwagenmerkje. Destijds kondigden ze een supersportwagen aan op basis van de Slowaakse kitcar K1 Attack met een Audi-V8. Maar de tijden zijn veranderd en vandaag werkt het Sloveense merk aan zijn eigen plug-in hybride hypercar. Met minder dan 1.000 pk trek je vandaag geen aandacht meer, maar de uitstootnormen zijn niet bepaald bevorderlijk voor pk-brakende multicilinders.
Torque vectoring
Dus kozen de Slovenen voor de elektrische fee en combineren ze hun 685 pk sterke compressor-V8 (de oude 4.2 FSI van Audi) met twee elektromotoren van in totaal 655 pk die worden gevoed door 2 vloeistofgekoelde batterijen van elk 7,5 kWh. Omdat elk van de elektromotoren één achterwiel aandrijft, is een vectoriële koppelverdeling op de achteras mogelijk waardoor de auto nog scherper kan insturen. De V8 drijft trouwens ook de achterwielen aan, via een sequentiële zesversnellingsbak van Hollinger. Wanneer alle motoren (elektrisch en benzine) in team werken, schopt de Tushek TS900 Apex het tot 1.340 pk en 1.600 Nm, terwijl de koolstofvezel tweezitter slechts 1.410 kilo weegt. En hoe hard gaat dat dan allemaal? 0 naar 100 km/u neemt 2,5 seconden in beslag en de topsnelheid piekt op 380 km/u.
Recente reacties
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 18 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Vooraan geslaagd maar de achterkant blijft droevig.
Door Thierry Hamende 2 dagen geleden