Officieel: Volkswagen ID.3 is VW Golf van de toekomst

volkswagen-id3-official-2019-iaa_02

In thuisland Duitsland trekt Volkswagen het doek van wat wel eens hun belangrijkste nieuwigheid kan zijn voor de komende jaren. De elektrische Golf van de volgende generaties heet ID.3 en werd zopas onthuld op de IAA autoshow in Frankfurt.

Omdat de onthulling vooraf gegaan werd door een uitgebreide teasercampagne, lijkt het misschien een wat brave auto te zijn. Maar tegelijk is hij herkenbaar voor de gewone man in de straat, als Volkswagen. En zelfs een beetje als Golf vanwege de typische C-stijl en profiel. Een dikke lichtstrip flankeert het nieuwe VW-logo, en de koplampen priemen doorheen het landschap.

Grijze spiegelkappen met stipjes zijn er ook, maar die zijn voorbehouden aan de 1st Editions, net als de logo's op de flank. De ID.3 meet 4,26 meter lang en is 1,8 meter breed en 1,55 meter hoog.

VW ID.3 (officieel) 2019

opgekuist

Binnenin kiest Volkswagen voor een vrijstaand scherm voor entertainment op de middenconsole en eentje voor de tellerpartijen recht voor de bestuurder. Veel meer zit er niet in het interieur dat we als erg sober en clean mogen bestempelen. Daarmee weet Volkswagen een ruimteindruk te creëren, eentje die ook echt bestaat. Want de accu's zitten onder de vloer, de motor op de achteras. Dat zorgt voor extra binnenruimte, waar je vooral achteraan extra beenruimte krijgt. In de koffer kan je 385 liter bergen, vijf liter meer dan in de Golf. Nog wat specificaties? De ID.3 weegt 1.719 kg in zijn lichtste vorm en kan een frame achterop krijgen waarop je 75 kilogram extra kan hangen, voor je fiets bijvoorbeeld.

VW ID.3 (officieel) 2019

drie batterijversies

Onder de kap krijg je de keuze tussen een elektrische motor met ofwel 110 kW (150 pk) of wel 150 kW (204 pk). Beiden produceren ze 310 Nm koppel. Het laagste vermogen wordt gekoppeld aan de kleine accu van 45 kWh waarmee je 330 km ver komt. De andere krijgt 58 kWh aan accucapaciteit, waarmee je nog 420 km ver raakt. Optioneel koppel je de zwaarste motor aan een 77 kWh accu, waarmee je volgens WLTP-norm 550 km ver raakt. De lichtste versie kost 'minder dan 30.000 euro', de middelste doet het voor 'minder dan 40.000', de zwaarste gaat voor 'minder dan 50.000 euro'.

VW ID.3 (officieel) 2019

Zoals aangehaald komt de ID.3 er eerst als 1st, een 420 km-versie met wat speciale accenten. De meesten daarvan zijn intussen al gereserveerd. De introductie op de markt is voorzien voor midden 2020, een paar maanden later volgen ook de andere versies.

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
andre123 09:57
afbeelding van andre123

de eerste vw sinds jaaaaren die me wel weet te bekoren.
en dat heeft niets te maken met het electrische deel.
de evolutie in boordplanken vind ik dan weer minder met die speelgoed schermpjes.
geef mij maar de oude degelijke klokken.
wanneer de genoemde prijzen kunnen gehandhaafd worden begint er eindelijk iets te bewegen in positieve zin(we zijn er nog niet).
de definitieve versie's laten nog een jaar op zich wachten,op die tijd kan er nog veel veranderen,en staat de concurrentie ook niet stil.
iets om te volgen....

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws