Hyundai ging een elektrische racewagen lanceren en voegt nu ook de daad bij het woord. De Veloster N ETCR zal deelnemen in het gelijknamige ETCR, het Electric Touring Cars-kampioenschap.
Begin dit jaar trok raceorgaan FIA het doek van de ETCR, een elektrische klasse in het touringcarsegment. Cupra sprong er meteen op met een geëlektrificeerde Leon, Hyundai volgt nu met de Veloster N ETCR. Die Veloster N verliest zijn 2-liter turbobenzine en krijgt een elektromotor op de achteras geplaatst. Het vermogen? Daar rept Hyundai nog met geen woord over. Al zullen ze zich uiteraard naar de regelgeving van het kampioenschap moeten zetten natuurlijk.
Die regelgeving spreekt over een accu van 65 kWh en een elektromotor die sterk genoeg is om de auto's richting de 270 km/u te loodsen, terwijl een sprintje vanuit stilstand amper 3.2 seconden met bedragen. Daarnaast moeten de auto's in staat zijn om minstens 40 kilometer op volle kracht te kunnen rijden. Net geen 10 rondjes op het circuit van Zolder... om je een idee te geven. Volgend jaar moet het kampioenschap op gang trekken, met deze Hyundai Veloster N ETCR aan de start.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 5 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 7 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 10 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 11 uur geleden