Gerucht: BMW werkt aan M340d Touring

BMW M340d Touring 2020 rumour

Steeds meer autoconstructeurs zien heil in performante dieselstoven. Auto's die bakken koppel verzoenen met een - relatief - lage CO2-uitstoot. Volgens de laatste geruchten zou BMW bezig zijn aan een broertje voor de M340i... een M340d.

Het lijkt dat Audi officieel de revival van de snelle diesel in heeft gezet. Want ongeveer al haar S-modellen doen het tegenwoordig op dieselkracht. Van S4 Berline tot S7 Sportback. BMW ziet ook wel potentieel in de potente diesel en zou volgens geruchten bezig zij aan een M340d Touring.

680 Nm!

Die M340d moet dienen als een zuiniger alternatief voor de huidige benzine-M340i met 374 pk en 500 Nm. Leent BMW de zes-in-lijn turbodiesel vanuit de X3 M40d, dan mag de M340d beschikken over maar liefst 326 pk en 680 Nm koppel. Op cijfervlak amper een handicap dus.

BMW M340d Touring 2020 rumour

Al ziet BMW hier zonder twijfel vooral een CO2-alternatief in. Want met de strenge CO2-regelgeving van Europa in acht is elke CO2 minder een gewonnen CO2. Volgens klokkenluiders BMW Blog zal BMW deze M340d volgend jaar in maart onthulling en zal de versie enkel als Touring verschijnen.

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
tomtom 23:16
afbeelding van tomtom

Zo veel zuiniger dan de benzineversie is de huidige 335d eigenlijk niet.

Ik heb spritmonitor nagekeken en een BMW 3 benzine met 300-350pk (dus 335i en 340i) en jaartal 2015 en nieuwer zit aan 9,54L/100km.

Eenzelfde BMW 3 diesel met +300pk (dus 335d) zit aan 8,14L/100km

Aangezien energiedichtheid van diesel 10,4% hoger ligt en de CO2-uitstoot dezelfde hogere factor betreft, kan je omrekenen dat de 3 benzine maar (9,54/1,104=) 8,64L/100km aan dieselverbruik heeft, wat amper slechter is dan de dieselversie.

Het idee dat een dieselmotor significant zuiniger is, is zeker bij kleinere wagens bijna compleet voorbijgestreefd.

Alain 18:45
afbeelding van Alain

Ik rijd met een 435 XD..mijne maat met een 435XI..nog nooit boven de 8 L gezeten..hij nog nooit onder de 11L

tomtom 17:13
afbeelding van tomtom

De vraag rijst: ligt dat aan de verschillende motoren of aan jullie verschillende rijstijlen?

Ik heb liever statistisch betrouwbaardere cijfers dan anekdotes. Spritmonitor.de biedt die mogelijkheid.

4-reeks (willekeurig gekozen: vanaf 2016):
Diesel 300-350PS verbruikt gemiddeld 7,38L/100km
Benzine 300-350PS verbruikt gemiddeld 9,26L/100km

Omgerekend is de benzineversie 13,7% minder efficiënt. Da's een groter verschil dan wat ik bij de 3-reeks gevonden heb, inderdaad. Maar het verschil van +40% wat jij ervan maakt is dus overdreven.

Eddy 20:22
afbeelding van Eddy

Ikzelf ben erg gecharmeerd van het dikke diesel karakter. Door het lagere toerental en de tsunami trekkracht onderin, kun je zeer ontspannen accelereren naar alle/illegale snelheden.
Snelheids beleving ontbreekt wel meer, omdat zo’n dikke diesel het met zoveel gemak doet.
Jammer dat diesel zoveel onder vuur ligt sinds het VW Schandaal.
Ik geniet elke rit nog van mijn eigen dieselende M550 F11. Verbruik is idd niet heel zuinig gemiddeld na een dik jaar 1 op 11.8
Hiervoor een F10 535xd gehad en die was een stuk zuiniger BC na 2 jaar op 1 op 14.4
Die laatste was ook 190 kilo lichter..., dus verwacht dat een M340d dat ook wel haalt. Denk dat je 1 op 11 haalt met M340i qua wegenbelasting en brandstofprijs moet je dan zelf uitrekenen wat bij je past. Afschrijving diesel is straks wel hoger dan de benzine denk ik...

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws