Een Japans automagazine zegt te weten wat Toyota aan het bekokstoven is met haar nieuwe Yaris. Zo werken de Japanners aan een WRC-versie met vierwielaandrijving en viercilinder én aan een straatversie met vierwielaandrijving en driecilinder. Golf R meets Fiesta ST...
Dit weekend zou Toyota normaal gezien de Yaris GR-4 wereldkundig maken tijdens de rally van Australië. Die rally gaat echter niet door wegens extreme bosbranden, waardoor ook Toyota de doos terug toe mag doen voor de GR-4 tot een latere datum. Een Japanse magazine zegt alvast meer info te hebben over de sportieve Yaris.
4WD!
Zo zal Toyota uiteraard met een WRC-versie op de proppen komen. De huidige rallyversie die Toyota inzet in het wereldkampioenschap rally is nog gebaseerd op de uitgaande Yaris. De nieuwe zal zoals de regelgeving verplicht uitpakken met vierwielaandrijving en een viercilinder turbobenzine.
Tot daar geen verrassende wendingen. Die komen er wel als het magazine praat over de straatvariant. Die zou volgens de info eveneens gebruik maken van de vierwielaandrijving maar de viercilinder inwisselen voor een driecilinder turbobenzine. Een combinatie die we tot nog toe nergens gezien hebben. Zo zijn er grotere hothatches met vierwielaandrijving (VW Golf R, BMW M135i) en rechtstreekse concurrenten met een driecilinder (Ford Fiesta ST) maar een mix van beiden, dat zou uniek zijn in het segment.
GR of GR-4?
Motor Magazine zegt ook al een lanceringsdatum te weten. Want nog midden 2020 moet deze hete Yaris in productie gaan. Volgens de Japanse media plant Toyota maandelijks zo'n 1.000 stuks te gaan bouwen. Wanneer de Europese versie ten tonele verschijnt is nog niet duidelijk. Net zoals er nog onduidelijkheid bestaat over de naam. De GR Yaris lijkt logisch, naar analogie met de GR Supra, al lijkt de Japanse info wel degelijk te spreken over Yaris GR-4.
Recente reacties
Snel wezen: Tesla Model Y vanaf deze vrijdag terug stuk duurder
De Tesla Y, met de Y van yoyo. (Jaja, ik weet dat je jojo met een "j" schrijft.)
Door JL 9 uur geleden
Mercedes VISION EQXX verbruikt 7,4 kWh/100 km, zelfs in de woestijnhitte
En nu dezelfde test bij -5 graag.
Door John 13 uur geleden
Deze elektrische auto’s komen in aanmerking voor de EV-premie van 5.000 euro
De Honda e:Ny1 komt tegenwoordig ook in aanmerking
Door Jan Vanoppen 14 uur geleden
Eerste test: Skoda Superb Combi - Mag het iets meer zijn? (2024)
Je kan letterlijk gewoon de ncap safety ratings hanteren. De passat heeft voor inzittende een 85%...
Door Jordy 19 uur geleden