Rijtest: Opel Zafira Life (2019)

opel-zafira-life-2019-review-autofans

De vierde generatie Zafira verscheen dit jaar ten tonele. Hij onderging een hele gedaanteverandering, en dat heeft verschillende redenen. Stap even mee in en ontdek of de Zafira Life de naam Zafira zijn waardigheid laat behouden.

Bij de recentste generatiewissel werd de Zafira Life een pak groter dan zijn voorganger, de Zafira Tourer. De Zafira werd in 1999 geïntroduceerd als een ruimtewonder voor mensen die de grote monovolumes - bij Opel de erg Amerikaans aandoende Sintra - wat teveel van het goede vonden. Vernuftig was'ie, met zijn zeven zitplaatsen op een ruimte waar een gewone berline en zelfs MPV maar vijf plekken kwijt kon.

Vier generaties later is het rijk van de middenklasse-MPV's tanende. Dat zie je aan trendsetters Renault Scénic en Espace, die tegenwoordig als crossovers door het leven gaan. En ook bij Opel gooien ze het over een andere boeg. Want waar de MPV's aan terrein verliezen ten voordele van de crossovers en de SUV's, winnen de minibusjes evenveel aan terrein.

busje komt zo

Voor Opel lag de keuze voor een minibus dus voor de hand. Daarbij komt dat de samenwerking met Renault voor de Vivaro - de minibus die tot nu de plak zwaaide bij Opel, boven de Zafira Tourer - ten einde liep nadat Opel was overgenomen door de PSA-groep. Die PSA-groep had net de Citroën Space Tourer, Peugeot Traveller en ook Toyota ProAce Verso voorgesteld, net wat Opel goed kon gebruiken. Een "Vivaro Life" zou gekund hebben, want de bestelwagenversie heet nog altijd Vivaro. Toch wilde Opel koste wat het kost de Zafira-naam verder voeren. Zafira Life werd het dus.

opel-zafira-life-2019-review-autofans

Een busje dus, maar toch niet helemaal. De Zafira Life is de best ogende van bovenstaande vierling. Vooral wat de neus betreft, want achteraan bekeken zijn het eigenlijk allemaal uitvergrote Berlingo's. Veel esthetiek is er niet aan te pas gekomen bij deze minibus: behalve de voorzijde zit er weinig detail in het uiterlijk van deze wagen. Een hoop namaakgrilles zien we, en een fijne echte grille die geflankeerd wordt door smalle koplampen. Hij is er overigens in drie verschillende afmetingen: de 4,60 meter lange 'Small', de 4,95 meter lange 'Medium' en de 5,30 meter lange 'Large'. De Medium heeft een langere wielbasis dan de Small, bij de Large komt enkel nog extra carrosserie achter de achterwielen bij, wat hem ietwat uit proportie doet ogen.

opel-zafira-life-2019-review-autofans

Maar het is vooral de buitenzijde die aandoet als een personenversie van een bestelwagen. Ja, je zit redelijk hoog maar eens je bent ingestapt - excuus, ingeklommen - krijg je een degelijke indruk van het interieur. Een indruk die niet anders is dan bij de Franse broertjes, dat wel. Je herkent wat Franse knoppen en de ergonomie is niet langer volgens Duitse maar wel volgens Franse logica. Dat zorgt ervoor dat de elektronica iets trager reageert, maar ook dat je recht hebt op opties die je tot voor kort alleen bij de Franse versies vond, zoals massagefunctie op de zetels of een head-updisplay. Verder krijgt de nieuwe Zafira een meer rechtopstaande zit en voelt het stuur ook wat harder aan, met meer omwentelingen om de wielstand van links naar rechts te draaien. En oh ja, de elektrische schuifdeuren zijn gadgets waarmee je hoge ogen gooit bij de kinderen. Ze tonen zich ook handig bij het parkeren in smalle plaatsen. De schuifdeuren dan, niet de kinderen.

opel-zafira-life-2019-review-autofans

Duw op de startknop en we zijn klaar voor het vertrek. Ook hier merken we de isolatie op die ervoor zorgt dat dit minibusje minder geluid in het interieur toelaat. Onder de kap vinden we ofwel een 1.5 turbodiesel met 102 of 120 pk, ofwel een 2.0 turbodiesel met 150 pk en zelfs 177 pk. Wij gingen met de 150 pk-versie op weg en moesten vaststellen dat dit vermogen de Zafira Life opvallend vlot op de baan zette. Dat betekent ook een vlot verbruik van een goeie 8 liter diesel per 100 km.

opel-zafira-life-2019-review-autofans

Dynamisch kan je hem niet noemen, daarvoor is deze Zafira Life te weinig de opvolger van de Zafira Tourer. Een praktische metgezel is hij echter wel, met een comfortabele kant. Overhellen doen we in de bochten nooit, maar hoewel we vlot stuurden, blijkt het stuur toch niet zoveel te communiceren wat de wielen doen. De ophanging is zoals gezegd op comfort ingesteld, al veren we ook hier wat meer op z'n Frans dan we tot nu van deze Duitsers gewoon waren.

kortingprijzen

In de catalogus vind je de Zafira Life vanaf 25.395 euro. Onze versie met 150 pk sterke 2.0 dieselmotor is er eentje in het top-uitrustingsniveau 'Innovation' en dat kost je al gauw 47.900 euro. Opel zou zijn huidige zelf niet zijn als ze daar al niet direct 10.000 euro 'basiskorting' van afpitsen. Wil je hem nog goedkoper, dan kijk je even naar de andere uitrustingsniveaus, of je slaat de bladzijde om en bekijkt even de Vivaro-bedrijfswagenversie, die je ook gewoon in Combi-uitvoering kan krijgen voor minder dan 25.000 euro. Al moet je dan wel tevreden zijn met minder opties en minder comfort.

conclusie

De Opel Zafira Life had wat ons betreft evengoed als Vivaro Life door het euh... leven kunnen gaan. Dan hadden ze de Zafira-benaming kunnen gebruiken voor een toekomstige middenklassecrossover. Want deze Zafira Life heeft evenveel te maken met een Zafira Tourer als een gordeldier met een autogordel. En toch is de Zafira Life een busje dat overtuigt door zijn luxueuze aankleding en dito isolatie, en door zijn flukse motorisatie.

Specificaties

Motor

2.0 Turbo diesel, vier-in-lijn

Vermogen

150pk

Koppel

370 Nm

Overbrenging

manuele zesbak

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 726 kg

Topsnelheid

183 km/u

Prijs testwagen

€ 47 900.00

Prijs basismodel

€ 30 870.00

0 tot 100 km/u

12.00 sec

Gemiddeld testverbruik

8.00 L/100km

CO2-uitstoot

145 g/km

BIV

€ 1 104.00

Rijtaks

€ 530.00

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws