Traag maar gestaag wil het Amerikaanse Fisker terug haar plaats opeisen in het autolandschap. Met deze Ocean, een elektrische SUV, hoopt het merk haar succesmodel te hebben gerealiseerd.
Het was één van de eerste automerken die ecologie poogde te koppelen aan luxe en comfort. Toch lukte het Fisker niet om van haar Karma een succesverhaal te maken. Geleerd uit haar fouten - vooral op vlak van management en leverancierskeuze - poogt Fisker nu terug haar plaats in het autolandschap op te nemen. Met dank aan de Ocean...
80 kWh
Die Ocean is een elektrische SUV. Geen forse SUV zoals de Audi e-tron of Mercedes EQC. Wel eentje die speelt in het segment van de Tesla Model Y, Hyundai Kona en Mazda MX-30.
Onder de carrosserie ligt een accu van 80 kWh, waardoor een (theoretische) maximale range van 400 tot 480 kilometer mogelijk moet zijn. Afhankelijk van de aandrijving, want Fisker voorziet zowel een variant met één elektromotor (op de achteras) als eentje met twee elektromotoren (vierwielaandrijving).
Koopje
Over het exacte vermogen blijven de lippen stijf op elkaar. Wel geeft Fisker al mee dat de strafste variant rond de 3 seconden de honderd aan moet kunnen tikken. Geeft Fisker ook nog mee: dat het design niet toevallig uit zoveel raampjes bestaat. Want met een druk op de knop zakken alle raampjes rondom weg zodat je kan genieten van de frisse buitenlucht... wanneer voorradig natuurlijk.
Voorts heeft Fikser ook al en prijs losgelaten. Met een vanafprijs van $37,499 (zo'n 33.000 euro) is hij net wat goedkoper dan aartsrivaal Tesla Model Y op thuismarkt Amerika. Globale plannen heeft Fisker trouwens ook, want het merk wil deze Ocean niet enkel naar China brengen maar ook naar het Europese vasteland brengen. Daarvoor wil het zelfs fabrieken over de gehele wereld oprichten.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 5 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 5 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 23 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden