Deze elektrische auto's kocht de Belg in 2019

Autoverkoop belgie 2019 Elektrisch EV

Met meer dan een verdubbeling tegenover 2018 kan je gerust zeggen dat de inschrijvingen van de elektrische auto een serieuze groei heeft gekend in 2019. Maar welke EV's kocht de Belg nu vorig jaar? Tesla über alles?

Met 8.829 ingeschreven voertuigen is het segment van de elektrische auto stijgende in België... maar nog steeds peanuts tegenover de totale inschrijvingen. Want amper 1.6 procent van de nieuw ingeschreven voertuigen vorig jaar was een elektrische auto. Om dat in perspectief te brengen: Volkswagen verkoopt in België meer Golfjes dan dat er elektrische auto's worden verkocht. Mercedes verkoopt zelfs meer A-Klasses...

Teslaaaah 3... op 1!

Nu goed, 8.829 EV's ingeschreven in België dus. Dat weten we dankzij autofederatie Febiac. Over welke auto's gaat het dan? En nog belangrijker: wat is de meest verkochte elektrische auto's in België. Je mag alvast 3 keer raden. Nee, niet de Tesla Model 1. Ook niet de Tesla Model 2. Wel de Tesla Model 3. De nieuwe instapper van Tesla mag zich met 2.656 ingeschreven stuks kronen tot de elektrokoning van België.

Tesla Model 3 verkoop Belgie

Runner-up Audi e-Tron doet met 974 exemplaren een verdienstelijke poging om weerwerk te bieden. Al zeker omdat de e-Tron een serieuze duit meer kost dan zo'n Model 3. Toch vindt de (zakelijke) klant blijkbaar zijn weg naar deze made in Belgium-Duits. Pionier Nissan Leaf sluit de top 3 af met 754 stuks. Daarmee doet het Japanse blaadje het minder goed dan het jaar voordien. Zonder twijfel klanten verloren door het ruimer aanbod van alternatieven.

Amerikaanse overrompeling

Plaats vier wordt ingenomen door die andere stadspionier op elektrokracht: Renault Zoe. Met 662 ingeschreven exemplaren. Nieuwkomer Hyundai Kona maakt meteen indruk door op plaats 5 te stranden met 644 exemplaren. Tesla aast verder op de top 5 met de Model S. De zakensedan was goed voor 579 stuks en belandt daardoor op plaats 6.

Tesla Model 3 verkoop Belgie

Straffer nog, rekenen we ook nog de inschrijvingen van de Tesla Model X mee (455 stuks), dan is het Amerikaanse merk op eigen kracht goed voor zowat 40% van de totale verkoop van elektrische auto's in België. Een marktaandeel waar je als constructeur enkel maar van kan dromen.

Ingeschreven EV's 2019:
1. Tesla Model 3 - 2.656
2. Audi e-Tron - 974
3. Nissan Leaf - 754
4. Renault Zoe - 662
5. Hyundai Kona Electric - 644
6. Tesla Model S - 579
7. Jaguar i-Pace - 509
8. BMW i3 - 494
9. Tesla Model X - 455
10. Kia e-Niro - 291

11. Volkswagen e-Golf - 261
12. Hyundai Ioniq Electric - 138
13. Smart ForTwo - 132
14. Smart ForFour- 62
15. Opel Ampera - 51
16. Nissan E-NV200 - 39
17. Mercedes EQC - 28
18. Citroën Berlingo EV - 23
19. Peugeot Ion- 21
20. Peugeot Partner EV - 20

21. Citroën C-Zero - 11
22. Kia e-Soul - 6
23. Citroën e-Mehari - 5
24. Jac IEV - 4
25. Volkswagen e-UP! - 4
26.DFM E70 - 2
27. Mercedes e-Vito - 2

Meer lezen over de Belgische autoverkoop in 2019:
• Totale autoverkoop 2019
• Inschrijvingen per model

Laatst gepubliceerd

Reacties (14)

Plaats een reactie
Comacon 23:34
afbeelding van Comacon

Wist niet dat de nummers 23 en 25 uit de lijst in België werden gecommercialiseerd.
Wie verdeelt die voertuigen?

Yvesw 09:08
afbeelding van Yvesw

Er zijn meerder mogelijkheden (maar officieel worden ze hier niet verkocht):
• De auto's zijn hier ingeschreven voor testwerk op de site van Ford Lommel (verschillende automerken komen daar auto's en technologieën testen).
• De auto's zijn hier ingeschreven door lokale technologiebedrijven die stukken ontwerpen voor deze modellen (en ze ook lokaal willen testen).
• De auto's zijn hier ingeschreven door importeur met interesse om de voertuigen te importeren (testwerk om de hogere kaderleden te overtuigen. Denk aan MG dat nu geïmporteerd gaat worden door Alcopa, de importeur van ook Hyundai, Suzuki, SsangYong,...).
• De auto's zijn hier ingeschreven door een R&D-center dat ze gebruikt om te benchmarken (zo zit Toyota Europa in Brussel, heeft Ford testsite in Lommel,...).

Of iemand wou per sé een Chinese auto op zijn oprit... dat kan ook. :-p

John 09:56
afbeelding van John

plaats 14, de Opel Ampera, 51 stuks, wordt hier ook niet verkocht. Toch wel een groot aantal.

Yvesw 10:02
afbeelding van Yvesw

De Cronos Groep heeft in België met haar spierballen gerold en heeft 50 exemplaren op haar naam mogen zetten. Zie je er dus eentje op de weg met Belgische plaat, dan is het 99,99% iemand van het bedrijf Cronos.

John 00:45
afbeelding van John

@yves: wiskundig gezien is de kans 98,04% :-P

JRE 15:49
afbeelding van JRE

Opel verkoopt ook nog stockwagens van de Ampera! Ze staan te popelen om offertes uit te delen op het autosalon.

Bart Borré 11:11
afbeelding van Bart Borré

Hoe komt het dat de Jaguar I-pace ontbreekt in de lijst?

Yvesw 11:31
afbeelding van Yvesw

Die was blijkbaar even gaan opladen maar staat nu in de lijst. Stek 7 neemt 'ie in, net onder de Tesla Model S en boven de BMW i3.

(#ExcelFail)

suskewiet 16:57
afbeelding van suskewiet

Doet me een beetje denken aan de Positief Radikalen destijds van John Massis. Die had op een week tijd zijn ledenaantal ook weten te verdubbelen (van 2 naar 4)

andre123 08:50
afbeelding van andre123

de lijst is nog maar eens een bewijs dat een ev vooral gekocht wordt door klanten die hem niet zelf hoeven te betalen.
auto's uitdelen aan kaderleden,als salaris ,als aftrekpost,en
de gewone partikulier in de kou laten staan,sterker nog,zijn premie afnemen,en wat pesten
met lage emisisiezone's.
men zou voor de verandering ook eens kunnen zorgen dat het wat betaalbaarder wordt?
maar nee want iets 'nieuw' dat hoort bij de elite.
het is wel duidelijk waar de hoge heren naartoe willen,uitstoot? dat trekken wij ons ni aan...
bedankt politiek.(nogmaals)

Mathieu 12:48
afbeelding van Mathieu

Ik stel me nog steeds vragen bij "elektrische" in het algemeen.
1) wat gaat het nieuws van Ionity teweeg brengen, en gaan er nog volgen?
2) Brussel wil alternatieve brandstoffen gaan verbieden (ik dacht tegen 2030) maar het netwerk kan geen laadpalen aan die op 400V werken
3) Ondertussen hebben we al 50 000 ton voorlopig niet te recycleren afval van windmolens, en men verwacht tegen 2034 zo'n 225 000 ton afval. (vooral van de wieken)
De windmolens gaan voorlopig geen 20 a 25j mee, maar 12 tot 15j. En neen, dit is niet op HLN gelezen.

andre123 14:05
afbeelding van andre123

wat ionity betreft,weinig of niets,de overgrote meerderheid heeft die dure snelladers nergens voor nodig.
alleen echte veelrijders zijn ermee gebaad,al de anderen hebben genoeg aan thuisladen of in geval van nood de openbare laadpalen.(al die dure snelladers moeten tenslotte door iemand betaald worden)
over afval gesproken,
stop het in de grond,sic,dat doet de kernindustrie al 40 jaar.
over een voorbeeld van recycleren gesproken...............
die hebben er na al die jaren,en mijardenstudie's nog altijd niets beter op gevonden.

Francis 08:04
afbeelding van Francis

Die 400V+N hebben we niet alleen nodig voor snelle laadpalen. Alle deftige warmtepompen werken ook uitsluitend op 3x400V+N, dus niet in het overgrote deel van Vlaams-Brabant.,

Adriaan 10:17
afbeelding van Adriaan

Waar ik woon zitten we al heel lang op 400V 3 fase, en in Diegem, rond de rand van Brussel hebben ze het netwerk ook veranderd naar 3 fase 400V, ik vind er weinig info over maar heb wel de indruk dat het in Vlaanderen al beter is dan Brussel, waar ze voor 88% met enkel fase 230V zitten.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws