Enkele weken geleden haalde Honda het doek van zijn nieuwe Jazz. Over het design kwamen we toen alles te weten, de specificaties hielden de Japanners nog even voor zich. Tot nu.
We wisten al wel dat de nieuwe Jazz een hybride aandrijflijn zou krijgen. Nu laat Honda weten dat het zijn i-MMD-principe gebruikt, net als in de CR-V. Er worden dus twee elektromotoren gecombineerd met een verbrandingsmotor, in dit geval een 1.5 VTEC-viercilinder. De lithium-ionbatterij die de elektromotoren voedt, wordt op zijn beurt bijgeladen door remenergie te recupereren en door energie van de benzinemotor.
In de hybride rijmodus voedt de benzinemotor de eerste elektromotor, die als stroomgenerator dient voor de batterij of voor de tweede elektromotor. Die drijft uiteindelijk de wielen aan. In elektrische modus haalt de tweede elektromotor zijn voeding rechtstreeks van de batterij, en in “Engine Drive” wordt de benzinemotor via een vaste overbrengingsverhouding rechtstreeks aan de wielen gekoppeld.
Het totale vermogen van de hybride Jazz bedraagt 109 pk. De Honda haalt daardoor 100 km/u in 9,4 seconden en gaat door tot 175 km/u. De Japanners spreken over een gemiddeld WLTP-verbruik van 4,5 l/100 km en een CO2-uitstoot van 102 g/km. De iets stoerdere Crosstar geeft 4,5 l/100 km en 110 g/km op.
"OK Honda"
Ondanks de hybride aandrijflijn zegt Honda dat de nieuwe Jazz nog steeds veel ruimte in een klein volume verpakt. De kofferinhoud bedraagt 298 liter met de achterbank rechtop, en 1.203 liter met de hele boel neer. Op digitaal vlak noteren we nog Apple CarPlay en Android Auto bij de snufjes, net als een virtuele assistent die je zoals in de Honda E met “OK Honda” aanspreekt. Een adaptieve cruisecontrol en rijstrookhulp zijn standaard, dodehoekhulp en verkeersbordherkenning zijn standaard op de duurdere versies.
Prijzen voor ons land zijn er nog niet, voor Duitsland geeft Honda een richtprijs op van 22.000 euro voor de Jazz en 26.250 euro voor de Jazz Crosstar.
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 12 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 2 dagen geleden