Softwareproblemen elektrische ID.3 doen VW hand reiken naar Daimler

Volkswagen ID.3 productie software problemen

De elektrische ID.3 baart Volkswagen kopzorgen. Aanhoudende softwareproblemen gooien roet in het eten van de lancering van het model. VW zou nu overleggen met Daimler om de softwarekrachten te bundelen.

“Het loopt niet geweldig”, luidt de officiële uitleg. “Nog niet marktrijp”, klinkt het in de wandelgangen. “We vinden de juiste mensen niet”, zo gaan de interne geruchten. Volkswagen is dan wel van plan om de eerste exemplaren van zijn elektrische ID.3 in de zomer te leveren, in de praktijk is Wolfsburg daar allesbehalve klaar voor, zo schrijft de Duitse krant Süddeutsche Zeitung.

Bugs

Het zijn vooral softwareproblemen die roet in het eten gooien, zo blijkt. De ID.3 staat niet alleen op een nieuw mechanisch platform, de elektrische auto gebruikt ook een gloednieuw softwareplatform. Dat blijkt nog vol kinderziektes te zitten die de Volkswagen-ingenieurs maar moeilijk onder controle krijgen. De software-experts die VW nodig heeft, blijken bovendien zo goed in de markt te liggen dat Volkswagen ze moeilijk kan aantrekken.

Dat is dubbel lastig voor Volkswagen: CEO Herbert Diess heeft de lancering van de ID.3 tot een persoonlijk paradepaardje gemaakt om het tijdperk van digitalisering en elektrificatie in Wolfsburg in te luiden. Daarnaast heeft Volkswagen de ID.3 dit jaar broodnodig om zijn CO2-doelstellingen te behalen. Als het die niet haalt, kost het de Duitsers niet alleen geld, maar ook hun na dieselgate zorgvuldig opnieuw opgebouwd imago.

Twee oplossingen

Op dit moment voorziet VW twee oplossingen, aldus de Süddeutsche Zeitung: de productie aanpassen naar basisversies van de ID.3, die dan nadien via updates de geplande functies krijgen. CEO Diess zou dan zijn modellen hebben om in de zomer te kunnen tonen. Daarnaast zou het topmanagement van VW in het grootste geheim hebben samengezeten met dat van Daimler, om te zien of ze samen een softwareplatform kunnen ontwikkelen en zo Amerikaanse concurrenten als Tesla of zelfs Google niet verder moeten laten uitlopen. Probleem: Daimler voert gelijkaardige gesprekken met BMW.

De Belgische Volkswagen-importeur D’Ieteren maakt zich voorlopig geen zorgen: “De productie ligt nog op schema”, zegt woordvoerder Jean-Marc Ponteville. “Klanten die een ID.3 via ‘pre-booking’ besteld hebben, mogen hun auto nog steeds op tijd verwachten. Eventuele updates kunnen altijd later. Maar we verwachten dat de verkoop van de ID.3 bij ons pas later op gang komt. De Belg wil een auto graag eerst zelf gezien hebben voor hij hem koopt.”

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Jos D. 19:07
afbeelding van Jos D.

Ze zijn daar precies helemaal het noorden kwijt.
Peugeot slaagt erin een normale 2008 op de markt te brengen met ook een volledige elektrisch aangedreven aggregaat. Wat zit VW dan te knoeien met een apart platform ?
Ze hadden toch gewoon een elektrische Golf VIII kunnen aanbieden.

suskewiet 10:42
afbeelding van suskewiet

Uit het verleden van VW zou je nochtans opmaken dat ze veel ervaring hebben met software :-))) Hilarisch

Baco 18:32
afbeelding van Baco

Het zou gaan om de updates via internet, bij mijn weten biedt peugeot dit niet aan. De nieuwe golf lijkt dit wel te kunnen. Tesla is de benchmark dat vw nastreeft en die lat ligt zeer hoog. Met de recessie die volgt op corona, zal de verkoop van wagens in elkaar storten , zeker in die prijsklasse. Dus vw heeft tijd om orde op zaken te stellen. Pas toch op voor fake news.

Jos D. 19:59
afbeelding van Jos D.

Inderdaad oppassen voor fake news :-) Het "zou" gaan om .... .
Maar waar rook is, is meestal ook vuur. Dus er zal wel ergens stront aan de knikker zijn als de berichten over problemen (van welke aard dan ook) blijven opduiken.
Dat er ergens grote aantallen gewoon geparkeerd staan, is wel duidelijk.
https://youtu.be/pqTN9wmEIFk

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws