BYD ontwikkelt batterij die "niet in brand kan vliegen"

BYD Blade Battery Bladbatterij

Het Chinese Build Your Dreams (BYD) heeft een nieuwe generatie batterij voor EV's ontwikkeld die het risico op brand serieus verkleind. Met die bladbatterij wil BYD een nieuwe maatstaf zetten op vlak van batterijveiligheid en energiedichtheid.

De batterij die niet meer in brand kan vliegen, zo kan je de bladaccu van BYD noemen. Al is het misschien iets correcter om de omschrijving "de kans op brand verkleinen" te gebruiken.

Valt geen ei op te bakken

Build Your Dreams liet namelijk tijdens een online lancering (because Corona) haar nieuwe bladbatterij zien die tot 50% minder ruimte inneemt dan de conventionele lithiumijzerfosfaatblokbatterijen maar wel over evenveel vermogen beschikt. Daarna besloot het bedrijf de accu te doorboren met een spijker.

In veel gevallen is dat genoeg om een accu in brand te doen vliegen. Zo zal een doorboorde klassieke lithiumbatterij op de oppervlakte al vlot een temperatuur van 500° C bereiken en daardoor vuur vatten. De oppervlaktetemperatuur van BYD's bladbatterij bedroeg na het doorboren zo'n 30 à 60 graden Celsius.

BYD Blade Battery Bladbatterij

bend it, burn it, fix it...

Omdat BYD on a roll was besloot het bedrijf haar nieuwe accu ook nog te pletten, in een oven van 300° C te verwarmen en opladen tot 260% van haar capaciteit. Het resultaat? Geen brand en ook geen explosie.

Volgens het merk zijn verschillende automerken in gesprek om de technologie te mogen gebruiken. BYD voegde er aan toe dat het graag kennis wil delen en wil samenwerken met wereldwijde partners om gunstige resultaten te bereiken voor alle spelers in de sector. De Han EV van BYD zal de eerste EV zijn die wordt uitgerust met de nieuwe batterij.

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Markske 22:21
afbeelding van Markske

Hoi, ik heb deze morgen de Engelstalige versie van dit artikel gelezen. En inderdaad er staat in dat dit type battery anders is.
Eigenlijk komt het erop neer dat ze nu een behuizing gevonden hebben om hun bestaande LIFEPO4 batterij in te stoppen zodat die ook in wagens gebruikt kan worden. Het type batterij bestaat al langer dan vandaag en is totaal anders van chemische samenstelling van Li-ion's. Tot op heden werden die batterijen enkel voor stationaire toepassingen gebruikt omdat in wagens gewicht en volume een grote rol spelen.

Techno Patat 22:45
afbeelding van Techno Patat

Amai, die moeten zich ook zeker van hun stuk gevoeld hebben!

Wie test dat ook eigenlijk :p? Ik kan me het gesprek al inbeelden zeg... ‘We hebben een nieuwe batterij gemaakt, wat doen we ermee? Ooeeeh, doorboren en in een oven steken misschien?’

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws