Dat Audi volop bezig is met haar elektrische revolutie, laat daar geen twijfel over bestaan. Zo heeft het de voorbije jaren maar liefst 4 (!) elektrische platformen ontwikkeld. Alleen vergat het in die tijd ook EV's op die platformen te zetten. Waardoor het merk over meer platformen, dan EV's beschikt.
Met het verdwijnen van de A3 Sportback e-tron staat de teller van elektrische modellen bij Audi op... 2. En dan zijn we nog gul, want in essentie is de e-tron Sportback een e-tron met aflopende daklijn. Twee modellen dus... maar Audi heeft wel 4 verschillende platformen ontwikkeld.
Schaalvoordeel?
De reden daarachter? Volgens Audi simpel! Het Duitse Audi wil tegen 2025 maar liefst 20 volledig elektrische modellen op de markt brengen. Daarvoor heeft het, zo blijkt, een rits platformen nodig. Eigenaardig, want het was de Volkswagen Group - met Audi in de portefeuille - die destijds de autosector revolutioneerde met het MQB-platform; 1 platform voor groot en klein. Van VW Polo tot Audi Q7.
Met de elektrische revolutie lijkt daar nu dus wat een einde aan te komen, want verschillende platformen zullen verschillende EV's gaan dragen. Leuk dat er daardoor de mogelijkheid is tot verschillende opstellingen, minder leuk is natuurlijk dat ze daardoor het schaalvoordeel mislopen van 1 chassis in te zetten. Een schaalvoordeel dat EV's goedkoper kan maken. Niet onbelangrijk.
Van MLB tot PPE
Enfin, 4 platformen. Welke zijn dat dan juist? Vooreerst is er het MLB EVO-platform dat Audi momenteel gebruikt voor haar A6, A8, Q5 en co. Dat chassis werd aangepast voor de e-tron en e-tron Sportback. Geen volbloed ev-chassis dus, wel een omgebouwd platform. Daarnaast mag Audi gebruik gaan maken van het MEB-platform, dat is het MQB-platform van de Volkswagen Group voor EV's, zeg maar. Dat platform wordt gebruikt voor bijvoorbeeld de Volkswagen I.D3 maar zal ook de Audi Q4 e-tron gaan ondersteunen.
Next up is er nog het J1-platform. Dat platform werd de voorbije jaren samen met Porsche ontwikkeld en zit nu al onder de carrosserie van de Porsche Taycan. Dat platform zal zijn weg vinden naar de e-tron GT, een A5 Sportback op elektrokracht. Tenslotte is er nog het PPE-platform. Dat werd eveneens samen met Porsche ontwikkeld en kan gebruikt worden voor zowat alle carrosserietypes. Van stationwagen over sportwagen tot SUV. Een échte toepassing daarvoor heeft Audi nog niet. De nieuwe R8 als full EV? Zou kunnen.
Recente reacties
Elektrische Range Rover mag voor het eerst buitenspelen
Eigenlijk bitter weinig, behalve dat ze op het nieuwe 'EMA'-platform moeten staan en ook ergens in...
Door Joram 1 uur geleden
Elektrische Range Rover mag voor het eerst buitenspelen
Hebben jullie al meer info omtrent de andere modellen die Land Rover onder de naam Range Rover wilt...
Door this 4 uur geleden
Meer laadpalen en betalen met bankkaart: zo gaat de EU elektrisch rijden stimuleren
Je moet toch helemaal niet hard zoeken naar snelladers waar je kan betalen met bankkaart? Buiten...
Door this 1 dag geleden
BMW X3 preproductie teaser (2024)
Ga jij deze auto dan nog kopen? Want in België ga je deze denk ik bijna niet zien rondrijden....
Door this 1 dag geleden