Het zal wellicht aan ons liggen, maar met deze stralende lentedagen die we noodgedwongen binnen moeten doorbrengen, surfen we vaker naar cabrio’s. Daarbij viel ons iets op: de Audi S5 Cabriolet heeft een TFSI onder de kap. Waarom dat vreemd is?
Daarvoor moeten we even terug naar vorig jaar. Toen kondigde Audi aan dat zijn S5 Coupé en S5 Sportback in Europa overschakelden op een TDI, door de WLTP-cyclus en strengere CO2-normen. Daarmee traden ze in de voetsporen van de SQ5, de S6 en S7, die iets daarvoor een zelfontbrander gingen gebruiken.
Over de S5 Cabriolet deden ze in Ingolstadt in hun persmededelingen wat vaag, ook bij de facelift van de A5 en S5 die afgelopen najaar werd aangekondigd. Tot nu, wanneer de gefacelifte A5 Cabriolet en S5 Cabriolet gecommercialiseerd worden. Geen 3.0 V6 TDI van 347 pk onder de motorkap, zo blijkt, maar een 354 pk sterke 3.0 V6 TFSI.
Officieel luidt de uitleg van Audi dat de romige benzinemotor beter past bij het cruisekarakter van de S5 Cabriolet. Al vermoeden wij dat er klantenvraag ook voor iets tussen zit. Toch blijven de S5 Coupé en Sportback bij ons nog wel uitsluitend met de TDI verkrijgbaar. Alleszins: de Audi S5 Cabriolet is vanaf nu te bestellen voor 75.380 euro.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 4 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 7 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 10 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 11 uur geleden