EU waarschuwt autobouwers: C02-monsterboetes liggen op de loer

CO2 boete auto europa

Hoewel we nog maar in de start van een zware financiële crisis zitten en er volop banen worden geschrapt in de autosector laat Europa weten dat de boetes voor het niet halen van CO2-targets om de hoek loeren. Die boetes kunnen Europa wel eens 15 miljard euro gaan opbrengen. Welk merk het meest in de penarie zit? Kijk even mee.

Een nieuw rapport van het European Environment Agency (EEA) schetst geen al te fraai vooruitzicht voor de Europese auto-industrie. In dat rapport (Monitoring CO2 emissions from new passenger cars and vans in 2018) wordt met de recentste data aangetoond dat de meeste automerken in de verste verte niet aan de Europese grens van 95 g/km geraken. Vanaf volgend jaar moet de gemiddelde uitstoot van de verkochte vloot bij automerken op die 95 g/km of lager liggen, anders zullen ze beboet worden door Europa.

CO2 in de lift

Klein probleem echter, want de opmars van benzine en crossovers doet de CO2-uitstoot bij auto's terug stijgen. Sinds 2017 worden er gestegen waarden genoteerd. In 2017 ging dat nog over 0,4 gram, in 2018 ging het al over 2,3 gram. Waardoor de in Europa nieuw verkochte personenauto een gemiddelde CO2-uitstoot van 120,8 gram had. Anders gezegd, de voorbije twee jaar zou de gemiddelde waarde met 25,8 gram moeten zijn gedaald om de doelstelling te halen. Hoewel er geen recente cijfers zijn lijkt ons dat weinig realistisch. Gezien de verkoop van benzines en crossovers niet plots gestaakt is. Tussen 2010 en 2016 wisten we trouwens wel de gemiddelde CO2-uitstoot terug te dringen met 22 gram. Niet toevallig in de periode toen je een fikse premie op een diesel kreeg. Motoren die inherent minder CO2 uitstoten.

CO2 boete auto europa

Wat wil dit nu in de praktijk zeggen? Wel, het is aannemelijk dat het merendeel van de constructeurs tegen begin volgend jaar haar vlootwaarde niet heeft terug kunnen dringen naar die 95 g/km, zelf als ze kunnen schuilen achter meerdere merken in de portefeuille. Het gaat dan niet over kleintjes. Zo schuift onderzoeksbureau PA Consulting groepen als Volkswagens, BMW en Daimler naar voren. Al delen ook Ford en Fiat in de klappen. De groep die het verst van de target afzit? Niet verrassend Jaguar Land Rover. In 2018 zat het merk nog fors boven de 150 gram. De prognose is dat de groep dit tegen 2021 terug zal kunnen dringen naar 130 gram.

Alles hangt af van verkoop

Hoe ver je van dat target zit is niet het enige probleem. Het hangt er ook vanaf hoeveel auto's je verkoopt. Want per auto in je vloot krijg je een boete per CO2 boven het gemiddelde. Een vermenigvuldiging die al snel kan optellen. Zeker als je zoals de Volkswagen Group ontiegelijk veel auto's verkoopt. De boete zou daar vlot 1.4 miljard euro kunnen bedragen. Bij de PSA groep - met Peugeot, Citroën, DS en Opel in handen - eveneens een stevige 600 miljoen euro. Al is er één onbekende variabele: de autoverkoop van 2020. Dankzij de lockdown is de verkoop van de automobiel tijdelijk tot stilstand gekomen. Analisten mikken dan ook op een gekrompen markt van rond de 30%. Pervers genoeg kan dat de boetes lager doen uitkomen.

CO2 boete auto europa

Daarenboven is het plausibel dat de sector dit najaar extreem zal inzetten op modellen die onder de 95 g/km duiken. Denk hybrides, plug-inhybrides en volledig elektrische modellen. Die kunnen de gemiddelde vlootwaarde serieus naar beneden trekken als in het eerste deel van 2020 serieus minder auto's werden verkocht. Wil je nog eens in detail kijken naar de spelregels voor deze normen vanuit Europa? Dat kan je HIER.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie