Een 3D-printer wordt in de autosector op verschillende manieren gebruikt: van het design tot het reproduceren van bepaalde onderdelen. Bij Porsche wordt de printer nu ook gebruikt voor het maken van zuigers voor de motor van de 911 GT2 RS.
Het is niet de eerste keer dat Porsche een 3D-printer inschakelt: de 911 en 718 (Cayman en Boxster) hebben bijvoorbeeld sportzetels die deels uit de printer komen gerold. Ook de Porsche Classic-afdeling kan op die manier heel wat klassieke onderdelen reproduceren die tot voor kort niet meer beschikbaar waren.
Nu kan Porsche met de 3D-printer ook specifieke componenten maken die tijdens het rijden onder stevige druk komen te staan. Zoals de zuigers in het motorblok van de 911 GT2 RS bijvoorbeeld. Doordat een 3D-printer de structuur van het onderdeel zodanig kan aanpassen aan de krachten die erop inwerken, wegen ze 10 procent minder dan de klassiek gefabriceerde zuigers.
Bovendien zit er dankzij de 3D-printer een koelkanaal in de kop van de zuiger, iets wat op de klassieke manier niet mogelijk was. Door de nieuwe zuigers kan de draaisnelheid van de motor naar omhoog, werken er minder hoge temperaturen in op de zuigers en wordt de verbranding geoptimaliseerd. Dat levert volgens Porsche een vermogenswinst op van 30 pk, al zit de 911 GT2 RS met 700 pk al niet om vermogen verlegen.
De zuigers worden gemaakt uit een extreem zuiver metaalpoeder, dat door een laserstraal wordt verwarmd en gesmolten. Op die manier wordt het laag per laag in de juiste vorm ‘gegoten’ zonder dat daar nog extra gereedschap of een mal bij komt kijken.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 10 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 13 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 16 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 17 uur geleden