Nissan heeft zijn Ariya-conceptmodel van vorig jaar omgezet in een productiemodel. De volledig elektrische SUV moet voor de Japanners doen wat de Qashqai hem voordeed. Met een geschat rijbereik van 500 WLTP-kilometer lijken de kaarten alvast gunstig geschud.
Het elektro-offensief van de constructeurs komt langzaam maar zeker op kruissnelheid. Nissan zet naast de vertrouwde Leaf in op deze Ariya, die het Japanse terrein in het SUV-segment moet komen verdedigen. Met een lengte van 4,6 meter is hij zowat 20 centimeter langer dan de Qashqai, terwijl hij voor een visuele stijl kiest die nauw aanleunt bij het Ariya-conceptmodel dat we vorig jaar in Tokio te zien kregen.
Vooraan zien we een indrukwekkend ‘schild’, dat het klassieke radiatorrooster vervangt en de sensoren voor het ProPilot-rijhulpsysteem verbergt. Het wordt getooid met een nieuwe interpretatie van het Nissan-merklogo. Daarnaast zien we nauw toegeknepen led-koplampen die bestaan uit vier miniprojectoren. In profiel vallen de behoorlijk stevige 19-duimsvelgen op (optioneel 20 duim), net als de steil aflopende daklijn. Achteraan noteren we een doorlopende strook voor de achterlichten, terwijl de korte overhangen eveneens opvallen.
Dat belooft veel goeds voor de interieurruimte, zegt Nissan. De Ariya staat overigens op een volledig nieuw elektrisch platform van de alliantie met Renault en Mitsubishi, waardoor de batterij optimaal ingewerkt kan worden en die niet aan de interieurruimte knabbelt. Zoals dat tegenwoordig de mode is, kiest Nissan trouwens voor een minimalistisch dashboard, gedomineerd door een infotainmentscherm en een digitaal instrumentenpaneel. De software aan boord wordt over-the-air geüpdatet, terwijl ook hier een virtuele assistent zijn intrede doet: “Hallo Nissan” is hier het codewoord.
Maar het belangrijkst is uiteraard de batterij. De Nissan Ariya debuteert met twee batterijgroottes, maar vijf verschillende versies. Er is een batterij van 63 kWh, te combineren met voor- of vierwielaandrijving. In de voorwielaangedreven versie is die goed voor 217 pk (160 kW) en een rijbereik van 360 kilometer. Als vierwielaandrijver (Nissan noemt die e-4ORCE) is hij goed voor 279 pk (205 kW) en 340 kilometer rijbereik.
De batterij van 87 kWh kan als voorwielaandrijver gekoppeld worden aan een elektromotor van 242 pk (178 kW), goed voor 500 kilometer WLTP-rijbereik. In de e-4ORCE-uitvoering komt daar nog een elektromotor op de achteras bij, en stijgt het vermogen naar 306 pk (225 kW). Het rijbereik daalt dan wel lichtjes naar 460 kilometer. Tot slot is er nog een Performance-uitvoering van de 87 kWh-versie. Diens beide elektromotoren zijn goed voor 394 pk (290 kW) en 400 kilometer rijbereik.
De versies met 63 kWh-batterij beschikken over een lader van 7,4 kW, terwijl de versies met 87 kWh-batterij driefasig kunnen laden aan 22 kW. Snelladen kan ook, aan 130 kW, waarbij hij onder ideale omstandigheden in 30 minuten 300 kilometer rijbereik kan bijladen. Opmerkelijk: dat gebeurt niet langer volgens de CHAdeMO-laadstandaard, maar volgens het bij ons ingeburgerde CSS.
Recente reacties
Meer laadpalen en betalen met bankkaart: zo gaat de EU elektrisch rijden stimuleren
Je moet toch helemaal niet hard zoeken naar snelladers waar je kan betalen met bankkaart? Buiten...
Door this 23 uur geleden
BMW X3 preproductie teaser (2024)
Ga jij deze auto dan nog kopen? Want in België ga je deze denk ik bijna niet zien rondrijden....
Door this 1 dag geleden
BMW X3 preproductie teaser (2024)
Oef!! Eindelijk goed nieuws! Model begint te beteren qua aërodynamica en esthetiek en geen full...
Door Emmy Moens 1 dag geleden
Vraag: durf jij nog een dieselwagen kopen?
Idd makker. Toch 1 iemand die het systeem doorheeft. Lees de regering.
Door Jurgen 2 dagen geleden