Officieel: Suzuki Swace doet je aan Toyota denken (2020)

Geen Baleno wagon, Suzuki komt met de Swace. En die kan wel een belletje doen rinkelen.

We grinnikten een beetje om de naamgeving, want één of andere acteur had een naam die er wel wat op lijkt, maar voor ons staat de nieuwste telg uit het Suzuki-gamma. De wagen deelt zijn genen met de Toyota Corolla Touring Sports, al wordt hier en daar wel wat aangepast.

Vooral op de neus zijn de aanpassingen zichtbaar, verder beperkt het verschil zich tot wat badge engineering. Dat wil zeggen dat achterkant én interieur één-op-één van de Toyota zijn overgenomen. Suzuki doet dat niet zomaar, al sinds jaar en dag werken beide Japanse merken samen en recent stelde Suzuki ook de Across voor, op basis van de Toyota RAV4.

De Swace is een hybride voertuig en dat komt goed uit voor Suzuki dat als klein merk niet de grote budgetten heeft om zelf zwaar te investeren in de ontwikkeling van hybride aandrijving. Het blijft ook bij de 1.8 Hybrid met 122 pk, want zowel de 1.2 Turbo als de 2.0 Hybrid met 180 pk zitten niet in de samenwerking tussen Toyota en Suzuki.

veiligheid gegarandeerd

De inhoud van de bagageruimte van de Swace bedraagt 596 liter, de wielbasis meet 2,7 meter. Suzuki mag ook gebruik maken van de veiligheidssnufjes bij Toyota. Zo is er standaard adaptieve cruise control, Pre-Collision Assist, Road Sign Assist, en Lane Tracing Assist. In andere uitrustingsversies vind je ook Blind Spot Monitor, Simple-Intelligent Parking Assist, Rear Cross Traffic Alert terug, net als bi-ledkoplampen en stoelverwarming.

Suzuki zet de Swace in het eerste kwartaal van 2021 bij de dealer. Prijzen zijn nog niet bekend, al gokken we dat Suzuki ook die zal overnemen van Toyota.

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
FLP 11:38
afbeelding van FLP

Als er qua prijs geen verschil is (wat me idd niet onwaarschijnlijk lijkt), waarom zou er dan iemand voor de Suzuki kiezen ipv de Toyota?

Yvesw 13:11
afbeelding van Yvesw

Dealer om de hoek?

Adriaan 15:36
afbeelding van Adriaan

De mercedes citan was ook een renault kangoo met ster, en ondanks dat het geen verkoopssucces was, waren er toch mensen bereid om meer te betalen voor die ster dan voor een renault logo.
In dit geval lijkt mij het voordeel voornamelijk te liggen bij Suzuki die op deze manier makkelijk hun gemiddelde co2 uitstoot naar beneden kan krijgen zonder extreme investering.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws