Officieel: BMW M3 en M4 (2020)

Het werd heet onder de voeten van BMW de afgelopen dagen, want vandaag stellen ze de M3 en M4 voor. Samen, zodat je gewoon van bij het begin kan kiezen welke van beide je het liefst over het circuit wil rijden.

Gisteren lekten er nog wat afbeeldingen van de nieuwe M3 en M4, waarna de hele community in twee kampen haar mening ging spuien over de grille. Dat hebben we nu wel gehad, en hoewel het niet zo mag lijken: de BMW's zijn wel wat meer dan die gigantische barbecuegrille alleen. BMW biedt overigens drie nieuwe kleuren aan, exclusief voor de M3 en M4. Het gaat om Isle of Man Green Metallic, Sao Paulo Yellow en Toronto Red Metallic.

Laten we maar direct naar de essentie gaan kijken. Beide wagens krijgen een twin-turbo zescilinder met drie liter inhoud. Die is goed voor 479 pk en 550 Nm. In de Competition-variant kan je dat nog opkietelen naar 510 pk en 650 Nm. Daarmee breken de M3 en M4 door de 500 pk-barrière, iets wat we een dik decennium geleden nog straf vonden voor de M5.

manuele mannen

Met dat extra vermogen jagen de M3/4 naar de 100 km/u in slechts 4,2 seconden van 0 naar 100 km/u. De Competition-broers doen dat in 3,9 seconden. Starf daarbij is dat ze in respectievelijk 13,7 en 12,5 seconden van 0 naar 200 km/u rijden. Op plaatsen waar dat toegelaten is natuurlijk.

Standaard worden de M3 en M4 geleverd met achterwielaandrijving en een manuele zesversnellingsbak. Wie dat wenst kan 27 kilogram extra toevoegen door de achttraps automaat te bestellen. De M3 en M4 Competition worden standaard geleverd met de automaat, omdat die beter met het koppel zou om kunnen, aldus BMW. Kijk je nog wat verder in de optielijst, dan zie je dat er ook xDrive vierwielaandrijving wordt aangeboden, al is dat exclusief weggelegd voor de Competion-versies.

Het systeem krijgt de beschikking over een Active M differentieel, wil je gaan driften. De vierwielaandrijving komt ook pas in actie als er extra grip wordt verlangd bij het rijden, zoniet wordt het vermogen gewoon naar de achterwielen gestuurd. Wie dat wil kan ook gewoon in de menu's gaan neuzen en de 2WD-optie aanvinken. Al kan da alleen als de dynamic stability control is uitgezet, net als bij de andere M-modellen.

Verder komt ook het Adaptive M Suspension met variabele demping standaard op je M. Daarbij kan je de DSC in zowat tien instellingen configureren, waarbij je ingrijpen van remmen, besturing en motorreacties kan aanpassen.

zittend gewicht

Binnenin zijn de aanpassingen redelijk strak gehouden. Een sportstuur, een rode start/stop knop en een speciale schakelknop voor de Competition. Aluminium afwerking komt standaard maar je kan ook kiezen voor carbon afwerking. De nieuwe sportzetels worden afgewerkt in Merino leder en krijgen voor het eerst ook een ventilatie-optie. De optionele M Carbon kuipzetels mogen dan wel een duit extra kosten, ze zijn ook per stuk 9,5 kilogram lichter dan de standaard exemplaren.

De nieuwe M3 en M4 worden in maart 2021 de showrooms ingereden, in de zomer volgt de xDrive-versie. Over de Touringversie rept BMW voorlopig nog niet.

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Jan De Groote 09:05
afbeelding van Jan De Groote

Er staat een tegenstrijdigheid in het artikel aangaande de standaard versnellingsbak. Ik vermoed dat in de tweede zin het woord "Competition" is weggevallen?

Edit: klopt! Aangepast!

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws