Rij-impressie: Porsche 718 Boxster GTS 4.0 (2020)

Porsche 718 Boxster GTS 2020 (rijtest)

Porsche lepelt opnieuw een zescilinder in de 718 Cayman en Boxster, nadat het eerder overschakelde op vierpitters. Of wij er een weekendje plezier mee wilden beleven?

opvallende aanblik

Je mag Kermit zeggen, al noemen ze hem bij Porsche gewoon 'de kikker'. De testwagen van dienst is dan ook uitgevoerd in een opvallend Python Green, een kleur waar onze fotograaf behoorlijk mee worstelde om het goed op de gevoelige plaat te krijgen in de laatste zomerse dagen van dit vreemde jaar. De kleur doet hoofden draaien en dan is het maar fijn dat er GTS 4.0 op de poep staat, zodat mensen kunnen zien dat je met het echte werk voorbij komt gereden.

terug naar toen

Want Porsche gaf toe aan de downsizing. Daardoor ging je uiteindelijk met een cabrio rondrijden die een motor in zich draagt die je ook in pakweg de laatste iteratie van de Golf GTI kan terugvinden. Gelukkig had Porsche oren naar het gemor bij de trouwe klanten en gingen ze op zoek naar een manier om opnieuw een zescilinder onder de kap te krijgen van de 718-reeks. De zoektocht mondde uit bij de atmosferische vierliter. Niet dat ze die nog nieuw moesten ontwikkelen, want die had al gediend in de Cayman GT4 en Boxster Spyder. Een kleine neusklem op de output, en hij kon zo in de Cayman GTS 4.0.

hoogtoerig schakelen

Het leuke van zo'n atmosferische benzine is dat je het vermogen in hogere toeren moet gaan zoeken. Het maximale koppel is pas beschikbaar vanaf 5.000 tpm en dat wil zeggen dat je behoorlijk in de pot mag gaan roeren als je dat vermogen wil bevrijden uit de zescilinder. Dat kan, want Porsche biedt de 718 Boxster GTS 4.0 aan met een manuele zesversnellingsbak om net dat tikje extra rijervaring toe te voegen. Porsche heeft verder gedacht, want ze voorzien een dotje tussengas als je het koppelingspedaal lost nadat je hebt teruggeschakeld. Wil je toch een automaat, dan staat de PDK-bak te blinken op de optielijst.

comfortabel cruisen

In het interieur vinden we weinig verschillen terug met een basic 718 Boxster. Een alcantara stuurtje, dito aankleding van de stoelen en die lage zit waarbij je niet wil weten hoe je uit de auto moet stappen als je rugklachten hebt. Al bij al is het interieur heel verwelkomend en bereidt het je voor op de sensatie die volgt als je de sleutel inklikt en de zescilinder tot leven brengt.

In tegenstelling tot de Cayman GT4 - en de Boxster Spyder - is de ophanging in de GTS 4.0-versies een beetje vergevingsgezinder voor mensen die niet naast een circuit wonen en af en toe toch ook eens op de gewone weg willen gaan rijden. Luid kan het nog altijd wel gaan, want Porsche duwt het knopje voor de uitlaatkleppen in de middenconsole, zodat je zelf kan bepalen of je de hond van de buren wekt als je vertrekt.

prijsneus

Kan je de basis-Boxster nog vergelijken met een Alpine A110, dan speelt deze 718 Boxster GTS 4.0 in een volledig andere klasse. Je zou hem bijna naast zo'n 911 kunnen zetten, zeker als je de prijs ziet. De sportwagen rijdt namelijk niet buiten bij je dealer voor minder dan 87.313 euro. Dat is een pak geld, en dan heb je nog niet naar de BIV en jaarlijkse rijtaks gekeken in onze tabel hieronder.

conclusie

De Porsche 718 Boxster GTS is de wagen die je je doet afvragen waarom er nog een 911 in het gamma staat. Hij is comfortabeler dan de GT4, maar biedt meer rijsensaties dan de andere Boxsters vanwege zijn zescilinder met toerentalhonger. Al betaal je wel een brok extra voor die "4.0"-benaming op zijn kont.

Specificaties

Motor

4.0, zes-in-lijn

Vermogen

400pk

Koppel

420 Nm

Overbrenging

manuele zesbak

Aandrijving

achterwiel

Gewicht

1 380 kg

Topsnelheid

293 km/u

Prijs basismodel

€ 87 313.00

0 tot 100 km/u

4.50 sec

Min. kofferinhoud

275 L

CO2-uitstoot

247 g/km

BIV

€ 10 453.00

Rijtaks

€ 2 631.00

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws