Uit cijfers van automobielfederatie Febiac blijkt dat steeds minder landgenoten kiezen voor een auto met manuele versnellingsbak. Dit jaar is voor het eerst nog maar de helft van de nieuwe auto’s voorzien van een manuele schakeldoos. Er zijn zelfs steeds meer constructeurs die ze niet langer aanbieden. Maar hoeveel waarde hecht jij nog aan het koppelingspedaal?
In 2020 blijkt 48 procent van de nieuw ingeschreven auto’s een manuele versnellingsbak te hebben. Voor het eerst in de geschiedenis ligt dat cijfer zo laag: in 2019 ging het nog om 54 procent van de nieuwe auto’s, terwijl tien jaar geleden 84,5 procent nog manueel schakelde.
Op tien jaar tijd is er natuurlijk heel wat veranderd: we zagen de opkomst van de versnellingsbak met dubbele koppeling, de klassieke automaat werd flink verbeterd waardoor die zuiniger en sneller werd - en da’s dan weer handig voor de strengere CO2-normen – en de mild-, full- en plug-inhybrides die er het laatste decennium zijn bijgekomen schakelen zo goed als allemaal automatisch.
Steeds meer constructeurs beperken het aanbod van modellen met een manuele versnellingsbak, en Mercedes liet onlangs bijvoorbeeld weten dat het er over enkele jaren helemaal geen meer wil hebben. Bovendien is er in ons dagelijks fileverkeer ook niets handiger en comfortabeler dan een automaat, tenzij je de leg day voor je linkerbeen niet wil overslaan.
Anderzijds draagt een fijn schakelende pook voor veel mensen nog toe tot de rijbeleving, en moet je vandaag nog steeds manueel kunnen schakelen als je een ‘volwaardig’ rijbewijs wil. Daarom dus volgende vraag:
Schakelt jouw volgende auto nog manueel?
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 7 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 7 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden