In de Verenigde Staten krijgt een beperkt aantal Tesla-klanten via een over-the-air-update een bètaversie van de “Full Self Driving”-software van de Californische constructeur. Elon Musk hoopt tegen eind dit jaar de software bij meer Tesla-eigenaars te kunnen installeren.
Tesla is begonnen om een beperkt aantal klantenauto’s van een bètaversie van zijn “Full Self Driving”-software te voorzien. Met die software moeten de auto’s zelfstandig van een oprit tot een afrit van een snelweg kunnen rijden, verkeerswisselaars nemen en van rijstrook wisselen, enzovoort. Elon Musk laat de software nu uitproberen door “voorzichtige chauffeurs” van het Early Access Program.
Via de praktijktests wil Tesla zoveel mogelijk data uit reële verkeerssituaties halen en op die manier de software nog verder aanscherpen. Eind dit jaar moet de software zijn weg vinden naar meer Tesla-eigenaars. In eerste instantie wil Tesla traag en voorzichtig te werk gaan. Voorlopig blijft de uitrol van de software beperkt tot de Amerikaanse markt, waar de regels rond (deels) zelfrijdende voertuigen losser zijn dan bij ons.
FSD beta rollout happening tonight. Will be extremely slow & cautious, as it should.
— Elon Musk (@elonmusk) October 20, 2020
Argusogen
Toch zal deze testfase nauwgezet in de gaten worden gehouden. Niet in het minst door de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), de overheidsinstantie die waakt over auto- en verkeersveiligheid. “Het agentschap zal de nieuwe technologie van nabij opvolgen en niet aarzelen om in te grijpen als het grote publiek beschermd moet worden tegen onredelijke veiligheidsrisico’s”, aldus het NHTSA.
Andere instanties hebben dan weer kritiek op de benaming die Tesla aan de rijhulpsystemen geeft, waardoor die bij het grote publiek de indruk wekken dat de technologie meer kan dan in feite mogelijk is. “Een volledig zelfrijdende auto bestaat vandaag nog niet”, zegt het NHTSA, dat de Full Self Driving-software ziet als een uitbreiding van ondersteunende software voor chauffeurs op niveau 2. Tesla zelf geeft in de kleine lettertjes van de update mee dat de huidige features de actieve aandacht van de chauffeur vereisen en de auto niet zelfrijdend maken.
En Europa?
Onze markt zal allicht nog een tijdje moeten wachten op de Full Self Driving-software. Hoewel alle nieuwe Tesla’s vandaag met de hardware voor de Full Self Driving-optie zijn uitgerust, zijn de regels rond autonoom rijden in Europa veel strenger. Audi moest bijvoorbeeld zijn Traffic Jam Pilot-optie eerder dit jaar schrappen omdat de wetgeving nog niet gevolgd was. Met die optie kon de A8 autonoom rijden op niveau 3.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 12 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden