Donkervoort D8 GTO-JD70 R: er kan altijd nog een lettertje bij

Donkervoort D8 GTO-JD70 R 2020

Alsof de D8 GTO-JD70 nog niet genoeg was als verjaardagscadeautje van Donkervoort aan oprichter Joop Donkervoort, hebben de Nederlanders nu een exclusieve track only-versie uitgewerkt: de Donkervoort D8 GTO-JD70 R.

Dit Nederlandse circuitspeeltje gebruikt ook als R-versie dezelfde 2.5 TFSI-vijfcilinder van Audi-origine. Hij is dus ook hier goed voor 415 pk en 520 Nm. Maar Donkervoort nam voor de rest zowat alles onder de loep. Zo is er een Bosch-ABS dat in twaalf standen instelbaar is, krachtigere en duurzamere remmen, en gesmede velgen met ultragladde slicks.

Donkervoort D8 GTO-JD70 R 2020

Verder monteert Donkervoort een instelbare stuurbekrachtiging en kunnen de gefortuneerde klanten kiezen uit twee instellingen voor de stuurinrichting. De veren en dempers zijn 20 procent stijver dan die van de ‘gewone’ JD70, terwijl ook de antirolstangen stugger werden en de rijhoogte 20 millimeter lager werd gelegd.

Donkervoort D8 GTO-JD70 R 2020

In plaats van een manuele versnellingsbak kozen de Nederlanders voor een sequentiële bak, die door specialist Quaife werd ontwikkeld. Hij telt een verzet extra vergeleken met de manuele versie en weegt weliswaar meer, maar is een stuk sterker. Bovendien is hij voorzien van een quickshift-functie, zodat je je voet niet hoeft te lichten bi het opschakelen, en van een tussengasfunctie bij het terugschakelen.

Donkervoort D8 GTO-JD70 R 2020

Daarnaast voorzien de Nederlanders de gefortuneerde klanten, die minstens 198.000 euro exclusief btw veil moeten hebben, van begeleiding naast de piste, van transport en banden over catering tot coaching. Alle mogelijke telemetriedata kan immers doorgegeven worden aan de pits. Een zespuntsharnas, rolkooi en brandblusser moeten de FIA-veiligheidsinspecteurs tevreden stemmen.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws