Rij-impressie: Dacia Sandero en Sandero Stepway (2020)

Dacia Sandero & Sandero Stepway 2020

De Dacia Duster blijft de verkoopstopper bij Renaults budgetdochter. Maar er is nog een ander succesmodel, de Sandero. Die werd net volledig in het nieuw gestoken en krijgt de basis van de huidige Clio en Captur. Succes verzekerd?

De uitspraak in de intro van dit artikel moeten we al meteen in perspectief plaatsen. Want kijk je naar de moderne Dacia-geschiedenis, sinds de wedergeboorte van het merk in 2004, dan is niet de Duster de aanvoerder van de ranglijsten, maar de Sandero. Sinds de eerste Sandero op de markt kwam in 2007 werden er in Europa al 2,1 miljoen exemplaren van verkocht, goed voor 32 procent van alle verkochte moderne Dacia’s. Meer dan 1,3 miljoen stuks van die Sandero zijn trouwens Stepways, de avontuurlijker aangeklede versie van de Sandero.

Dacia Sandero & Sandero Stepway 2020

Bekende basis

Om maar te zeggen dat het belang van de nieuwe generatie, de derde alweer, niet te onderschatten is. Dacia geeft hem dan ook een solide basis mee: het CMF-B-platform van de Alliance Renault-Nissan-Mitsubishi. In mensentaal: de basis van de Renault Clio en Captur en van de nieuwe Nissan Juke.

Dat geef je hem niet meteen mee, want Dacia heeft zijn best gedaan om de Sandero vertrouwd te laten ogen. Hij staat wel breder op zijn spoor, en is met een lengte van 4,09 meter, een breedte van 1,85 meter en een hoogte van 1,50 meter iets langer, breder en lager geworden. Idem voor de Sandero Stepway: die meet voortaan 4,10 meter lang, 1,85 meter breed en 1,59 meter hoog. De bodemvrijheid blijft wel dezelfde als vroeger, zo zegt Dacia.

Dacia Sandero & Sandero Stepway 2020

Volwassen geworden

Visueel zie je dan ook een strakker getekende en modernere Dacia, met Y-vormige lichtsignatuur, meer uitgesproken heupen en nieuwe dak- en gordellijn. De Sandero Stepway past uiteraard nog steeds zijn klassieke recept toe. Specifieke bumpers, wielkastverbreders en dakrails, en uiteraard een hogere bodemvrijheid. Binnenin breekt net niet de revolutie uit: het wat duffe dashboard met de ronde ventilatiemonden maakt plaats voor een strakker en horizontaler exemplaar met fijne ventilatiemonden, nieuwe bediening voor de verwarming, en rechtopstaand infotainmentscherm. Als je die optie gekozen hebt tenminste...

Met dank aan het nieuwe platform uiteraard, dat heel wat meer connectiviteit en rijhulp toelaat. Kleed je je Sandero of Sandero Stepway helemaal aan, dan omvat je infotainment onder meer navigatie en draadloze Apple CarPlay/Android Auto. In de lagere uitvoeringen gaat het om een app voor je smartphone, die je in een houder op het dashboard plaatst en met een USB-kabel aansluit. Het idee is tof, maar bij ons bleek het nog niet helemaal feilloos te werken.

Dacia Sandero & Sandero Stepway 2020

Motoren

Onder de motorkap schudde Dacia alles grondig door elkaar, zodat deze derde generatie nog maar drie motorversies aanbiedt. De instapmotor is de SCe 65, een atmosferische 1.0-driecilinder van 67 pk en 95 Nm, die zijn bestaan beperkt ziet tot de twee laagste uitvoeringen van de Sandero.

Vanaf de tweede uitvoering van de Sandero doet de TCe 90 zijn intrede, een 1.0-driecilinder turbobenzine met 91 pk en 160 Nm (142 Nm met CVT), die op alle uitvoeringen van de Sandero Stepway te krijgen is. In Tot slot is er nog de Eco-G 100 op LPG, die wordt aangeboden in de Stepway en in de hoogste uitvoering van de gewone Sandero.

In de praktijk

Wij reden onze eerste testrit met de Sandero Stepway in combinatie met de TCe 90 met CVT. Inderdaad, een continu variabele transmissie. Die zorgt wel voor een op zijn zachtst gezegd gezapiger tempo (0-100 km/u neemt 14,2 seconden in beslag) maar is in de praktijk eigenlijk zelden op een fout te betrappen. Zeker niet in stadsverkeer. Op de snelweg vloek je wellicht al iets harder wanneer je je aan een inhaalmanoeuver waagt. Of hij de meerprijs van 1.300 euro in de Sandero Stepway waard is? Wellicht alleen als je het vaakst in stadsverkeer rijdt.

De klassieke Sandero met TCe 90 en manuele zesbak die we daarna reden tempert het verbruik en de uitstoot iets meer, en voelt ook iets lichtvoetiger en enthousiaster aan. Alleszins staan zijn beide nieuwe modellen stabieler en volwassener op de poten, en laat de driepitter zich pas echt horen als je toeren maakt. De geluiddemping is dus behoorlijk, de demping van de ophanging klassiek op zijn Frans: ze weet perfect weg met oneffenheden.

Dacia Sandero & Sandero Stepway 2020

Prijzen

Dacia plaatst zijn nieuwe Sandero in de catalogus vanaf 8.990 euro. Dat is uiteraard de prijs waarmee de Roemeense Renault-dochter de aandacht wil trekken. Wel maak je daardoor alleen maar aanspraak op de atmosferische SCe 65 in de karig aangeklede Access-versie. Als je het ons vraagt, is de TCe 90 in Comfort-uitvoering de Sandero die je hebben wil. Voor 12.690 euro krijg je dan niet alleen manuele airco, digitale radio, Apple CarPlay en elektrische ruiten, maar ook elektrisch verstelbare spiegels – sorry Dacia, die manuele exemplaren zijn echt niet meer van deze tijd – en zijn er ook voldoende opties beschikbaar in de optielijst om je Sandero verder naar eigen smaak aan te kleden.

De Stepway? Die betaal je eveneens 12.690 euro. De duurste nieuwe Sandero die je kunt kopen is trouwens de Stepway Plus als TCe 90 CVT, voor 15.190 euro. En zeg nu zelf: voor een moderne auto is dat geen geld, toch?

Dacia Sandero & Sandero Stepway 2020

Conclusie

De derde generatie Dacia Sandero draagt zijn back to basics-filosofie nog steeds hoog in het vaandel. De nieuwkomer biedt nog steeds veel ruimte voor weinig geld, maar is er dankzij zijn nieuwe basis weeral een stuk volwassener op geworden. Populariteit verzekerd? Wij denken van wel.

Specificaties

Motor

1.0 turbobenzine, drie-in-lijn

Vermogen

91pk

Koppel

160 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 171 kg

Topsnelheid

178 km/u

Prijs basismodel

€ 11 190.00

0 tot 100 km/u

11.70 sec

Min. kofferinhoud

328 L

Max. kofferinhoud

1 108 L

CO2-uitstoot

119 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
John 19:10
afbeelding van John

Mocht er een break-versie van komen zoals de vorige generatie, met een 1.3 Tce motorversie, dan was het mijn volgende auto. Het interieur vond ik vroeger een afknapper, maar dat hebben ze helemaal recht gezet.

andre123 07:38
afbeelding van andre123

als je bekijkt welke weg dacia heeft afgelegd sinds de eerste sandero,veeeel meer voor een ietsje hogere prijs ,kan je alleen maar besluiten,goed gedaan.....
mss in de toekomst nog een e-tech versie erbij?

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws