Maar het merk spartelt tegen…
Toen Tesla in 2014 zijn Model S lanceerde met nagenoeg geen fysieke knoppen en een bediening die volledig via een centraal aanraakscherm verloopt, stond de wereld er met open mond naar te kijken. Vanuit niets kwam deze kleine constructeur met een bijzonder vernieuwend concept. Vandaag krijgt het idee veel navolging – kijk maar naar het dashboard van de nieuwe Mercedes S-Klasse – maar Tesla betaalt zijn pioniersrol nu cash. Het flashgeheugen van de computer achter dit centrale scherm heeft namelijk geen eeuwig leven en een jaar of 4-5 faalt het. Daardoor kan het centrale scherm niet meer worden gebruikt en kunnen dus ook talrijke functies niet meer worden bediend, terwijl ook de achteruitrijcamera onbeschikbaar wordt. Dat laatste maakt dat de NHTSA (het Amerikaanse veiligheidsagentschap) Tesla nu wil dwingen om een terugroepactie te doen: het zou in alle auto’s waar het geheugen stuk kan gaan een sterker en meer slijtbestendig geheugen moeten monteren. Een achteruitrijcamera is namelijk al vrij lang verplicht in de VS en als die niet werk, is de auto niet conform.
Niet allemaal
Sinds de lancering van de Model 3 in maart 2018 zit in alle Tesla’s een veel moderner en sterker geheugen. Het probleem treft dus enkel exemplaren van de Model S en X die voor maart 2018 zijn gebouwd. Tesla is zich trouwens sterk bewust van het probleem en heeft geprobeerd om een verplichte terugroepactie te vermijden door de garantie op de chip te verdubbelen, van 4 jaar/80.000 kilometer naar 8 jaar/160.000 kilometer. Maar de NHTSA is niet van plan om zich bij deze loodgietersoplossing neer te leggen en wil dat Tesla proactief alle auto’s terugroept en aanpakt. Het merkt krijgt twee weken om te motiveren waarom een massale terugroepactie niet nodig zou zijn, maar als het de NHTSA niet kan overtuigen, zal het via gerechtelijke weg worden gedwongen.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 13 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 16 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 19 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 19 uur geleden