Officieel: Mercedes EQA brengt elektriciteit naar compacte crossovers (2021)

Mercedes kondigde het al een tijdje aan en hier is hij dan: de Mercedes EQA. De elektrische crossover komt naast de GLA in het gamma te staan.

Dat is niet helemaal verwonderlijk, want de GLA en de EQA hebben heel wat gelijkenissen. Mercedes paste de neus aan, zodat de glanzende gesloten grille nu tussen anderskijkende koplampen geprankt zit. Mercedes trekt ook de lijn met de EQC door bovenop de grille een LED-strip te plaatsen. Achteraan doen ze hetzelfde truukje met de achterlichten. Daarbij zie je ook dat de nummerplaathouder een nieuw plaatsje kreeg, net boven de nieuwe diffusor. Mercedes zet de EQA op 18 inch, de 20 inch roségouden velgen zijn optioneel.

Net zoals het uiterlijk werd het interieur afgeleid van de GLA. Hier zijn minder wijzigingen doorgevoerd en voelt alles heel herkenbaar aan voor de Mercedes-rijder.

Anders dan de meeste merken lanceert Mercedes de EQA als basisversie EQA 250. Volgende versies zullen volgens Mercedes steeds een groter accupakket meekrijgen. Nochtans kan je met de EQA 250 ook al goed weg, met 190 pk en 375 Nm die de elektromotor puurt uit een 66,5 kWh accupakket. Hoewel stevige specificaties heb je met de EQA toch 8,9 seconden nodig voor de 0-100 km/u. De topsnelheid ligt bij deze kleinere elektro-crossover op 160 km/u.

Heb je de batterij leeggemaakt, dan ben je volgens de WLTP-norm 426 kilometer ver geraakt. Mercedes maakt nog gewag van een versie met een rijbereik van meer dan 500 kilometer, die komt iets later. Evenzeer later is een EQA met 272 pk voor de meer dynamische rijder. Wie liever met vierwielaandrijving op pad gaat, kan best wachten op de EQA 4Matic. Die krijgt trouwens een iets hoger trekvermogen dan de magere 750 kilogram die de gewone EQA mag trekken. Opladen van de EQA 250 doe je in een half uurtje van 10 tot 80 procent aan een snellaadpaal. De laadkabel kan maximaal 100 kW aan. Bij een wallbox haal je maximaal 11 kW.

Aangezien de Mercedes EQA afgeleid werd van de GLA is ook de doelgroep gelijkaardig. Al heb je voor deze elektrische variant wel een grotere geldbuidel nodig. Mercedes vraagt in Duitsland alvast 47.540 euro voor de EQA 250, inclusief taksen. In België betaal je 49.973 euro voor de instapversie.

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
John 19:39
afbeelding van John

In Duitsland kost de GLA 180 - 36.000 € , de plugin hybride GLA 250 e kost 46.000€. Wie budget heeft voor een hybride, kan nu evengoed voor een elektrisch model kiezen.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws